Thursday, March 24, 2011

Aku Dilamar

0


Ceritanya, ada seorang kawan Chinese yang meminati hasil kerja photography aku (..rasanya laa). So, dia nie nak ajak aku join dia buat business wedding photography. Dia assigned aku untuk cater Malay Wedding punya market. Aku terkedu tapi tak dinafikan aku memang rasa teruja. 

Jay Han Photography..itu nickname yang selalu dia pakai kat setiap gambar-gambar yang dia post kat dalam flickr atau facebook. Mamat nie memang dah agak taiko jugak dalam wedding photography nie. Dalam musim orang kahwin, dia boleh dapat sampai RM20k jugak sebulan. Itu dia buat secara part time. Sekarang nie, dia dah start full time. Siap dia dah ada studio dia sendiri kat Puchong. Dia ajak aku join dia as a freelance photographer. Sebelum nie pun, dia selalu ajak aku practise shot dengan model-model yang dia sewa. Ntah la, bila sampai bab model tuh yang buat aku macam malas sikit.

Yealah, bukannya model Busana Muslimah atau Tudung Ariani. Kalau model Busana Muslimah pun tak tentu lagi aku sanggup start motor dari PD ke KL ujung-ujung minggu. Baik ja duduk kat rumah main ngan anak-anak. Kalau tidak, percuma sahaja dosa mata. Model tuh pun bukannya free, kena bayar jugak tuh. Kalau dalam satu group tuh cuma ada 4 photographer jer, hah..kongsi la ramai-ramai bayar model tuh.

Memang aku akui, jadi wedding photographer nie memang boleh buat duit. Tak kiralah sama ada kita cuma cater market Melayu sahaja ataupun sebaliknya. Dengan promosi yang betul, gaya yang meyakinkan dan peralatan yang lengkap..tak mustahil boleh kaya dengan hanya tangkap gambar.

Aku pernah bekerja di kedai gambar. Kerjanya sangatlah mudah dan terlalu banyak masa terluang tapi bila tutup kedai pukul 10mlm, ada la dalam lingkungan RM1k - RM1.5k dalam mesin cashier. Itu collection untuk sehari pada hari-hari biasa. Kalau hujung minggu, musim kahwin, musim cuti sekolah, hari konvokesyen...memang berlipat kali ganda lagi. Itu kedai gambar sahaja, belum lagi buat outdoor servis macam wedding photography nie contohnya. Modalnya hanya camera, masa dan sedikit perkara lain sahaja. Selebihnya memang keuntungan. Kalau ada yang berminat tuh, boleh la belajar-belajar cara pegang camera DSLR. Practice, practice, practice...There's no shortcut to success.

Tapi aku tak berniat nak jadi wedding photgrapher setakat sekarang nie. Tak tahulah pulak di masa hadapan nanti. Cukuplah sekadar aku berbakti kepada saudara-mara dan kawan-kawan yang memerlukan khidmat aku. Aku sebenarnya ingin buat sesuatu yang dapat menyumbang kepada hari akhirat aku dan serious wedding photographer bukanlah salah satu darinya. Hehehe...

(P/S: Semua gambar dalam post kali nie aku ambil dari facebook Jay Han)

 

No Response to "Aku Dilamar"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...