Saturday, February 26, 2011

Salahuddin Ayubi - Penakluk Jurusalem

0
Salahudin Al-Ayubi atau nama sebenarnya Sholahuddin Yusuf bin Ayyub, atau Saladin menurut panggilan orang Barat, lahir pada tahun 543H/1138M, di kota Tikrit, berhampiran dengan Sungai Tigris, kira-kira 140km dari kota Baghdad.

Semasa kecilnya, beliau mendapat pendidikan ilmu ketenteraan dan agama dari bapa saudaranya, Asaddudin Shirkuwah seorang panglima perang. Apabila dewasa, Salahuddin Al-Ayubi bekerja sebagai tentera dalam pasukan tentera berkuda Sultan Al-Malik Nuruddin, Sultan Aleppo.

Kemudian beliau diperintahkan ke Mesir untuk membantu Sultan Mesir menghadapi tentangan pemberontak dalam negeri. Mesir pada ketika itu berada dibawah pemerintahan Kerajaan Fatimiyah yang berfahaman Syiah. Kejayaannya mengembalikan keamanan di Mesir telah menjadi titik tolak perubahan kehidupannya sehinggalah beliau dilantik menjadi Sultan Mesir walaupun beliau bermazhab Ahlul Sunnah Wal Jamaah.

Semasa kecilnya tidak ada langsung tanda-tanda yang beliau akan menjadi seorang yang hebat suatu hari nanti. Perpindahannya ke Mesir telah menjadi titik perubahan yang penting dalam hidup beliau. Beliau yakin Allah telah memberi tanggungjawab kepadanya untuk menakluk Baitulmaqdis. Disebabkan keyakinan yang tinggi ini, menjadikan beliau hanya berminat untuk berbicara soal jihad dijalan Allah sahaja. Beliau mencontohi Nabi didalam perjuangan dan menyeru tenteranya juga begitu. Tahajjud, puasa dan zuhud adalah amalan yang menjadi kehidupannya. Menakluk Baitulmaqdis adalah komitmennya.

Pada ketika tentera salib menguasai Baitulmaqdis, tentera Kristian telah membunuh puluhan ribu penduduk dari agama Islam dan Yahudi sewaktu penaklukkan mereka. Sejarah mencatatkan, penduduk yang tidak bersenjata dibunuh dari pagi hingga ke lewat malam. Kezaliman ini mendapat kutukan dari umat Islam malahan dari sejarawan Kristian sendiri. Sepanjang pemerintahan tentera salib juga, mereka selalu menganggu pedagang Islam yang ingin ke Madinah atau Mekah dan mereka juga membunuh jemaah Islam yang ingin menunaikan Haji ke Mekah. Kemuncak kepada kezaliman iti, tentera salib yang dikepalai oleh Raynald of Chatillon ingin pula menyerang Mekah dan Madinah. Perkara ini telah menyebabkan semangat tentera Islam berkobar-kobar kerana inginkan jihad dijalan Allah.

Maka terjadilah peperangan yang sangat terkenal dalam sejarah dikenali sebagai Peperangan Hittin (Bettle of Hattin) di antara tentera Islam melawan tentera Salib. Di dalam peperangan itu, tentera Islam telah berjaya mengalahkan tentera Salib. Kekalahan ini menyebakan tentera salib ketakutan kerana khuatir jikalau tentera Islam memperlakukan sama seperti apa yang mereka lakukan apabila menakluk Baitulmaqdis dahulu. Sebaliknya, tentera Islam telah menunjukkan sifat kasih-sayang yang jauh berbeza dari tentera Salib. Tidak kedengaran langsung orang-orang Kristian diperlakukan dengan tidak baik. Tentera Islam tidak langsung membalas dendam diatas kejahatan tentera Salib dahulu bahkan memberi jaminan keselamatan ke atas orang-orang awam dan tentera yang meyerah kalah. Malahan Sultan Salahuddin Al-Ayubi membenarkan penganut semua agama bersembahyang di tempat suci mereka pada keesokan harinya.

Dalam satu peperangan terhadap tentera salib yang dipimpin oleh Raja Richard (Richard the Lion Heart), Raja Richard telah jatuh sakit. Sultan Salahuddin Al-Ayubi telah mengirimkan buah-buahan segar, air sejuk serta doktor untuk merawat Raja Richard. Terharu dengan perbuatan baik ini Raja Richard lalu menandatangani perjanjian damai bertarikh 1 September 1192 antara tentera salib dan tentera Islam..

Walaupun Sultan Salahuddin cintakan jihad namun wafatnya beliau bukanlah di medan perang. Beliau pulang ke rahmahtullah pada 16 Safar 598H bersamaan Mac 1193 pada usia 55 tahun kerana sakit. Jasadnya dikebumikan di Damsyik, Syria. Walaupun menjadi Sultan, harta yang tinggal sewaktu kewafatan beliau tidak cukup untuk membiayai urusan jenazah beliau sendiri.

Semoga setiap dari kita bercita-cita untuk menjadi seperti Sultan Salahuddin Al-Ayubi.

No Response to "Salahuddin Ayubi - Penakluk Jurusalem"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...