Tuesday, October 27, 2015

Selamat Hari Lahir

0
     Lama betul tak blogging. Kebetulan hari nie besday aku, ingat nak menulis panjang sikit. Melepaskan gian blogging dan update beberapa perkara yang terlepas sejak bulan bulan Ogos hari tu.

     Dah setahun lebih sejak accident yang paling berat dalam hidup aku Ogos tahun sudah. Hari nie, badan bertambah sihat. Walaupun sakitnya berbekas tapi lebih baik dari setahun yang lalu. Yang penting, dapat tatap wajah anak-anak. Dapat dukung dan bersenda gurau. Kisah berbulan lamanya tak dapat dukung Dhiya disebabkan patah tulang, memang rasa sedih jugak. Alhamdulillah, dapat dakap dan dukung anak adalah satu nikmat yang sangat istimewa.

Sapa la yang buat rambut Dhiya macam kena letrik nie?

Bibo dengan Haziq.

Dhiya tolong pakaikan baju Haziq

     Dalam bulan September rasanya, Hazwan dapat hadiah kerena dapat nombor 3 dalam kelas. Seronok ja Hazwan. Moga jadi motivasi untuk dia berusaha lagi. Dalam majlis penyampaian hadiah tuh, Murid-murid yang tidak menerima hadiah, tidak dijemput pun. Tapi sengaja bawak jugak Hadi dan Hafiz semoga anak 2 orang nie pun terasa motivated jugak. Bukanlah aku nie jenis suka push sangat dalam bidang akademik. Aku dulu waktu kecik pun ke laut jugak sebenarnya.

Semua nak tangkap gambar jugak

Tahniah Hazwan. Semoga terus cemerlang dalam pelajaran

Dapat plaque dan sijil

 Hafiz gak steady kan...

 Hadi baru bangun dari terlelap waktu penyampaian hadiah

     Minggu yang sama jugak, kami bawak anak-anak jalan ke Pulau Pinang. Inilah first time kami ke Pulau Pinang sejak kami pindah kat Kulim nie. Kebetulan, jerebu sedang melanda seluruh negara Malaysia. Kebakaran hutan di Sumatera dan Kalimantan. Sudahnya, atas jambatan pun tak dapat tengok scenery melainkan jerebu.

     Kami layan kedai buku atas kapal kat Port Swettenham, Pulau Pinang. Kapal MV Logos Hope nie adalah kapal NGO yang mengumpulkan sukarelawan dari seluruh dunia. Diorang datang dari satu tempat ke tempat lain dan bergabung dengan sukarelawan tempatan untuk bagi makan gelandangan dan menyebarkan kebaikan. Itu antara intipati perbualan aku dengan krew kapal yang agak senior la. Tapi kita pun tahu dari tajuk kapal, buku-buku yang dijual dan sukarelawan yang terlibat....rasanya ada unsur keagamaan jugak. Belasah la, janji tak minum apa-apa air dari dalam kapal tuh.

Dalam kapal

Hahaha...muka seposen

Kecik ja kapal tapi boleh buat kedai buku kat satu bahagian

Engine assembly

Yang kecik nie, tak habis-habis dok sengih



Dah keluar kapal dah

Tak puas lagi nak tengok laut.

     Balik dari Pulau Pinang, pakat-pakat batuk semua sebab jerebu. Being the most vulnerable in the family, Hazwan took the lead by having cough so badly that brought him to hospital. Seminggu batuk tak berenti, tiba-tiba badan Hazwan jadi panas. Demam tinggi tetiba. Peparu dah dijangkiti kuman. 3-4 hari jugak rasanya duduk dalam hospital. Tapi mujur Hazwan dah besar, boleh jaga diri. Hanya perlu diteman waktu malam dan beberapa ketika pada waktu siang sahaja. Sian Hazwan.

     Balik dari hospital, berjangkit pulak dari sorang ke sorang dalam family. Raya Aidiladha kami sambut di Besut kerana ada majlis akikah untuk Haziq. Walaupun meriah, tapi demam anak-anak makin melarat sebenarnya. Selesai Hari Raya Aidiladha, Dhiya pulak dimasukkan ke hospital. 5 hari berkampung di ward ditemani dengan 2 jenis antibiotik yang membuatkan Dhiya cirit-cirit semasa proses berubat tuh.

     Kemudian Haziq demam, Bibo pun sama. Hadi jugak demam. Mama, abah, Hazwan semula, Haziq. Sehinggalah jerebu berkurangan dan matahari mula menjengan pada hari ini barulah kami satu family nampak stabil sikit dari segi kesihatan nie. Paling merisaukan anak-anak. Kalau jerebu naik balik, Hazwan pasti akan jadi penanda aras untuk keadaan tuh. Dia sangat cepat dihinggapi batuk kalau jerebu naik walaupun sedikit.

     Hmm...banyak jugak menulis hari nie. Cepat pulak masa berlalu. Sambung esok pulak laa...InsyaAllah

No Response to "Selamat Hari Lahir"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...