Thursday, February 24, 2011

Manusia Berubah

0
Lama pulak rasanya tak berblogging dalam bahasa Inggeris. Biarkanlah dulu, ada kelapangan nanti bolehlah sambung balik berblog dalam bahasa Inggeris.

Tujuan menulis dalam bahasa Inggeris pun sebenarnya agar skil menulis bahasa Inggeris tak terlalu tumpul. Agar skil tuh terus segar dan dapat diperhalusi lagi di masa hadapan. Begitulah lumrah manusia, kehidupan nie banyak dipengaruhi oleh suasana. Dari semasa ke semasa, manusia akan ter ‘evolusi’ secara semulajadi.

Kalau kita selak balik buku-buku karangan tingkatan 5 kita..kita mungkin akan tergelak dengan karangan kita sendiri. Kalau kita bandingkan pulak dengan karangan kita sekarang, rasa macam tak percaya kita yang tulis karangan tuh waktu tingkatan 5 dulu. Itu kita…orang lain pun lebih kurang jugak.

Orang-orang barat selalu menuduh yang Al-Quran itu dikarang oleh Nabi Muhammad SAW. Mudah sahaja kita nak menjawab tohmahan ini. Secara logiknya, adalah mustahil seorang manusia dapat menulis sebuah buku yang isinya constant selama 23 tahun secara berturutan. Tapi Al-Quran, kita dapati maklumatnya adalah tidak menyalahi antara satu sama lain. Gaya bahasa pun tetap sama dari awal hingga akhir. Dan perkara yang paling pokok ialah Nabi sendiri adalah ummi (tidak pandai membaca). Maka sudah tentu Al-Quran bukanlah ilham mana-mana manusia bahkan ianya adalah Kalamullah.

Membaca hadis-hadis Nabi Muhammad SAW hasil riwayat para sahabat membuatkan kita mengenali insan mulia ini secara lebih dekat. Sesiapa sahaja yang membaca 2 perkara tinggalan Nabi ini, pasti dapat membezakan yang mana satu hadis dan yang mana satu Al-Quran. Kedua-duanya mempunyai cara penyampaian maklumat yang sangat berbeza.

Ada seorang kawan berbangsa cina bertanya, “kenapa orang Melayu mau pakai serban sama jubah macam orang Arab. Apa pasal takmau pakai baju Melayu. Apa pasal mau kasik hilang identiti..?” banyak sungguh soalan kawan aku nie. Tapi yealah, dia tanya sebab dia nak tahu la.

Jawapan aku “bukan nak tiru Arab tapi nak tiru Nabi Muhammad sebenarnya. Kerana terlalu cintakan Nabi, golongan nie nak tiru habis semua perkara pasal Nabi dalam kehidupan diorang. Sebab diorang yakin, cara nabi la yang dapat jamin kejayaan dunia dan akhirat”

Entah kawan aku tuh paham ke tidak, aku pun tak tau. Allah yang lebih mengetahui. Padahal kalau kita tukar identiti dari Melayu ke rockers macam Metallica tuh, tadek pulak orang nak tanya-tanya. Biasa la tuh..

No Response to "Manusia Berubah"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...