Monday, December 26, 2011

Assignment in video

0
Memang banyak perkara menarik yang aku pelajari dalam kursus master nie. Seingat aku, assignment waktu degree dulu takdak la yang pelik2 macam skrang nie. Dulu, banyak assignment yang aku kena submit dalam bentuk kertas kerja, pengiraan dan seumpamanya. Yang paling pelik pun, aku pernah kena buat glider as part of introduction to flight punya subject. Memang banyak jugak yg aku belajar waktu tuh.

Tapi zaman sekarang nie, assigment dah jadi semakin pelik. Lecturer dah jadi semakin demanding. Seiring dengan kemajuan IT membuatkan capaian maklumat jadi sangat mudah, lecturer mahukan sesuatu yang lain dari kebiasaan daripada pelajar sebagai assignment. Pelajar lah yang akhirnya kena jadi serba boleh dalam semua perkara untuk mencapai objektif lecturer-lecturer ini. Pada satu sisi, ianya mencabar pelajar menjadi lebih daripada sekadar menjadi mahasiswa. Pada sisi yang lain, pelajar risau akan standard pemarkahan kerana pelajar sendiri tak mengetahui apa expectation lecturer. Aku adalah antara pelajar yang risau tersebut.

Assignment bebaru nie, lecturer aku bagi satu bab berkenaan dengan MRP (Material Requirement Planning) kat group aku. Kami dikehendaki untuk terangkan apa MRP dalam bentuk movie pendek antara 5 hingga 10 minit. Arahannya memang simple, dan kerana terlalu simple lah membuatkan aku dan rakan group aku sedikit takut. Takut tak dapat capai apa yang lecturer mahukan.

Dalam assignment nie, aku jadi director dan pada masa yang sama, aku kena berlakon jugak. Aku memilih untuk buat sedikit kelainan pada movie aku. Instead of sticking to the instruction which require us to make a movie, we decided to make a series of pictures which people normally call stop motion. It's not something out of this space, in fact it has been around for many years since mickey mouse was still in black and white. With a little 'magic' using photoshop, everything should be fine.

so, pada waktu tayangan tuh ada la 8 group yang kena tayang movie masing-masing termasuk group aku. Macam-macam idea yang terzahir dari movie tu semua dan aku sangat kagum dengan kebolehan pelajar-pelajar nie dalam movie editing. Walaupun amatur tapi not bad laa...Ada satu group budak2 Iran tuh, depa dapat chapter Capacity Planning. Yang best tuh depa boleh buat cerita hantu untuk konsep movie depa. Aku pun hairan, macam mana depa boleh terpikir untuk buat cerita hantu dan relate dengan Capacity Planning. Kagum sungguh aku.

So, aku dah upload movie group aku dalam youtube. Macam yang aku cakap, stop motion nie is a series of pictures arranged together to make a movie. Dalam movie aku nie, aku shot lebih kurang 3000 (tiga ribu) keping gambar. Terima kasih kepada lecture aku sebab paksa aku buat menda nie. Totally a new experience to my frenz and me. So, aku attach kan sekali link movie aku kat bawah.


No Response to "Assignment in video"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...