Thursday, December 1, 2011

Wafatnya Rasulullah SAW, Suksesi Sepeninggal Beliau di Saqifah

0

Buku ini merupakan tulisan seorang pengkaji dari Indonesia mengenai peristiwa yang berlaku sejurus kewafatan Nabi Muhammad SAW dan peristiwa-peristiwa yang bersangkutan dengan Khalifah awal yang empat. Buku ini sebenarnya tidak mendapat kelulusan untuk dijual di dalam Malaysia namun kita masih lagi boleh mendapatkan softcopy dari internet. Sila klik disini

Seperti yang kita ketahui, golongan Syiah mengatakan yang Saidina Ali KWH adalah selayaknya menjadi khalifah yang pertama, bukannya Saidina Abu Bakar RA. Buku ini ditulis sebagai menegakkan kenyataan golongan Syiah ini. Ditulis dengan gaya penulisan akademik yang memuatkan rujukan, hadis dan fakta membuatkan buku ini secara lahiriahnya mempunyai kekuatan dan hujahnya tersendiri.

Kandungan buku ini diteruskan lagi dengan penjelasan-penjelasan mengenai pemerintahan Saidina Umar Al-Khattab dan Saidina Uthman Al-Affan. Selanjutnya, sejarah yang melibatkan beberapa orang sahabat dan tidak ketinggalan juga Ummul Mukminin Saidatina Aisyah RA.

Terima kasih kepada yang sudi mengesyorkan buku ini kepada aku namun secara peribadinya, aku terpaksa menolak kandungan buku ini sama ada separuh ataupun kebanyakkan darinya. Aku mendapati :-

  • buku ini tidak menulis sejarah "in the true sense". Terlalu banyak pendapat penulis dilontarkan yang bersulam dengan fakta sehingga tidak dapat kita bezakan yang mana fakta sejarah dan yang mana pendapat penulis.
  • rujukan-rujukannya ada yang meragukan
  • penafsiran hadis dilakukan sambil lewa dan hanya bertujuan untuk memenuhi teori penulis 
  • penulis banyak membesar-besarkan perkara yang kecil (exaggerated) 
  • perbahasannya longgar dan lebih banyak pertuduhan dari bukti
Walaupun aku tidak mempunyai keupayaan  untuk menyemak setiap rujukan yang dinyatakan dalam buku ini, aku rasa aku masih mampu untuk mematahkan beberapa hujah Dr O Hashem berkenaan kandungannya. Secara peribadinya, aku menolak kandungan-kandungan dalam buku ini.

No Response to "Wafatnya Rasulullah SAW, Suksesi Sepeninggal Beliau di Saqifah"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...