Friday, January 27, 2012

Mengenang Jasa Pendidik

3

    
     Nama beliau ialah Prof. Madya Dr. Abu Bakar bin Md Diah (title kat USM). Beliau pernah berkhidmat sebagai salah seorang pensyarah di Kampus Kejuruteraan, Universiti Sains Malaysia. Di sanalah aku mula-mula mengenali Prof. Madya Dr. Abu Bakar bin Md Diah nie. Waktu tuh, beliau lebih dikenali sebagai Dr. Burn dikalangan mahasiswa. Dengan spec mata dia yang pakej sekali dengan hidung dan misai tuh, aku rasa memang sangat mudah untuk mengenali beliau di mana-mana sahaja.

     Aku rasa sangat bertuah dapat kenal rapat dengan Dr. Burn nie. Banyak menda yang aku dapat pelajari sepanjang pengenalan aku dengan dia. Dr. Burn memang aktif di dalam dan di luar kampus. Dia banyak mendapat undangan untuk membentangkan kertas kerja ataupun berceramah mengenai kejuruteraan. Dalam kebanyakkan academic event yang Dr. Burn sertai tuh, aku selalu dapat ikut serta. Sebabnya, aku dan dua tiga orang rakan lain lagi selalu membantu Dr. Burn menyiapkan power point presentation untuk kegunaan dia dalam majlis-majlis akademik tuh. So, sebagai balasannya, Dr. Burn memang akan ajak kami join sekali ke majlis-majlis tuh. Dapat la kami merasa jalan-jalan ke merata tempat kerana dok follow Dr. Burn, dapat kenal orang-orang besar dan dapat makan sedap-sedap. Heheheh…

     Ada jugak harinya yang kami sekadar menghantar Dr. Burn ke Airport Bayan Lepas sahaja. Kemudian, Dr. Burn akan amanahkan kereta perdana dia kat kami untuk dibawak balik ke Kampus Transkrian semula. Best sungguh rasanya kalau orang percaya kat kita.

     Banyak perkara yang aku dapat kutip dari Dr. Burn especially berkenaan dengan presentation skill. Aku tengok Dr. Burn nie sangat berkebolehan untuk membuatkan sesebuah presentation tuh jadi menarik. Dia sangat selamba tapi padat dengan isi-isi penting. Pernah dalam satu pembentangan kertas kerja kat Cancelori USM yang sangat formal, dia boleh buat lawak sampai nak pecah Cancelori tuh dengan gelak ketawa peserta-peserta semua. Memang selamba.

     Dr. Burn pernah cakap, walau apapun yang terjadi kat kita…kita jangan berenti belajar. Jangan jadi malas. Biar kita slow sekalipun tapi jangan berenti belajar. Aku rasa terkesan dengan nasihat dia sebabnya, he’s the kind of person that walk the talk. Dia bukan cakap kosong, dia memang buat apa yang dia cakap. Dan itulah karektor yang aku dapat tengok kat Dr. Burn. Walaupun dia sangat sibuk dengan bermacam-macam tugasan, tapi dia still cari ruang untuk kembangkan ilmu dia. Mengajar lagi, tulis artikel lagi, penggerak aktiviti dalam dan luar kampus lagi…macam-macam menda lagi yang dia buat dalam 24 jam, 7 hari seminggu.

      Hari nie, Dr. Burn dah tak bekerja dengan USM lagi. Dia dah kerja dengan Universiti Teknikal Melaka (UTEM). Title dia pun dah berubah menjadi Datuk Prof. Dr. Ir. Abu Bakar bin Mohamad Diah (Deputy Vice Chancellor, UTEM). 

     Bebaru nie, ada seorang budak yang buat master duduk sekelas dengan aku. Dia bekas graduan UTEM dan baru grad dalam setahun dua nie. Setelah bertukar-tukar topik, akhirnya kami sampai kepada topik Dr. Burn. Budak tuh cerita yang Dr. Burn nie jarang masuk kelas sebab banyak sangat aktiviti yang dia kena cover. Kadang-kadang, masuk kelas 10 minit sahaja lepas tuh, kelas pun dismiss. Dalam satu peristiwa tuh, Dr. Burn masuk dewan seperti biasa. Dr. Burn maklumkan yang dia tak boleh lama sebab ada hal lain, lalu dia mintak student semua tolong study bab-bab yang dia sebutkan. Lepas habis makluman tuh, dia terus bagi RM200 kat bebudak dalam dewan tuh suruh buat belanja pergi breakfast. Apa lagi, seronok tak sangka la bebudak tuh. Lepas dengar cerita tuh, aku pun cakap la dalam hati aku…memang betul la itu Dr. Burn, memang tak salah orang dah tuh. Hehehehe…

     Itulah al-kisahnya, seorang pensyarah yang sedikit sebanyak telah membentuk siapa aku pada hari ini. Meminjam kata-kata wife aku “USM nie memang banyak melahirkan penemuan-penemuan yang hebat sebab lecturer USM memang hebat-hebat belaka. Yang tak hebatnya ialah student USM sahaja.” To be honest, I have to agree with the statement. Hehehehe… 

3 Response to Mengenang Jasa Pendidik

May 4, 2013 at 11:31 AM

wah sekarang dah jadi calon parlimen tangga batu, melaka .

May 7, 2013 at 11:27 PM

hehehe...

sekarang dah jadi ahli parlimen tangga batu ler...

May 16, 2013 at 7:40 AM

Sekarang dah jadi Timbalan Menteri Sains dan Teknologi..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...