Monday, February 3, 2014

Projek kecil-kecilan

1
     Sejak beberapa tahun yang lepas, ada la tersimpan satu hajat dalam hati nie. Hajatnya nak sponsor pelajar tahfiz. Memandangkan anak-anak sendiri tak masuk lagi sekolah tahfiz dan tak tahu pun boleh masuk atau tidak ke sekolah tahfiz, makanya untuk permulaan nie baik rasanya sponsor dahulu sesiapa yang patut. Jadi, bila tahun 2014 menjelang tiba....azam tahun baru adalah sponsor pelajar tahfiz. Tak kiralah walau tak berapa cukup duit pun janji dapat rebut peluang untuk buat kebaikan sebelum mata terpejam rapat.

     Benda baik memang kena share. Lagipun, aku seorang diri sahaja tidak mampu untuk menyediakan kewangan yang banyak untuk sponsor pelajar tahfiz. Apa yang aku buat adalah, aku war-warkan kepada kawan-kawan dan saudara-mara yang terdekat kalau-kalau ada yang berminat untuk turut serta dalam projek kecil aku nie. Collection dibuka selama sebulan dari 2 Januari hinggalah 2 Februari dan semua dipelawa untuk menderma. Alhamdulillah, kutipan yang memberangsangkan. Seronok rasanya bila kawan-kawan juga berusaha untuk berbuat kebaikan walau di mana sahaja. Yang paling tersentuh sekali adalah, orang yang pertama menderma untuk projek kecil nie adalah kawan aku yang berbangsa India dan beragama Hindu. Sungguh tersentuh rasanya.

     Kat dalam Bandar Springhill nie ada seorang pelajar baru masuk tingkatan satu yang berminat sangat untuk belajar di sekolah tahfiz. Tapi hajatnya tak kesampaian disebabkan sekolah memerlukan komitmen kewangan yang agak tinggi. Yuran pengajian di Sekolah Tinggi Islam As-Sofa, Rembau, Negeri Sembilan adalah lebih kurang RM500 sebulan. Program pengajiannya bagus dan reputasi sekolah ini di Negeri Sembilan memang tinggi. Namun, hasrat untuk belajar di sekolah ini dipendamkan sahaja. Adik Fakhrullah nie akhirnya masuk ke sekolah asrama biasa kerana itu sahajalah yang termampu oleh kedua ibubapanya.

Adik Mohd Fakhrullah bin Zakaria yang baru berusia 13 tahun. 

     Bila dapat tahu yang aku ingin menaja pengajian pelajar tahfiz, hasrat adik dan keluarga Fahrullah ini kembali berbunga. Namun sedikit terlambat kerana sekolah Yayasan As-Sofa tuh dah penuh. Kemudian, usaha untuk mencari sekolah tahfiz yang lain di sekitar Negeri Sembilan juga tidak membuahkan hasil. Semuanya penuh dan tidak mahu lagi tambahan pelajar. Akhirnya, adik Fakhrullah dan keluarga akur dengan perkembangan terbaru ini dan hanya meneruskan pengajian disekolah yang biasa seperti sekarang sahaja.

     Tapi niat aku dan kawan-kawan yang ingin menaja pelajar tahfiz tak berhenti disitu sahaja. Alhamdulillah, memang mudah mencari pelajar tahfiz di Malaysia ini. Melalui kawan aku seorang mutawwif di Andalusia Travel and Tours, aku akhirnya dapat seorang lagi pelajar tahfiz yang kesempitan kewangan. Pelajar ini Yaiisy bin Mohamad Yusof, berumur 19 tahun dari Kota Bharu Kelantan, berada dalam pengajian tahun akhir dan hanya tinggal 4 juzuk sahaja lagi. Disebabkn kesempitan kewangan, hampir sahaja tahun akhir nie tak dapat diteruskan. Tapi InsyaAllah, dengan bantuan derma dari kawan-kawan aku semua, Yaiisy akan tamat pengajiannya dalam tahun ini jugak dan berkelayakan untuk memegang jawatan imam di mana-mana masjid yang memerlukannya. 

     Yuran pendaftaran dan yuran bulanan sudah pun dijelaskan hari ini. Yaiisy menyambung pelajarannya petang tadi di Madrasah Tahfiz Al Huda, Lot 796, Lorong Hidayah, Kampung Huda, Jalan Sultan Yahyapetra, 15200 Kota Bharu, Kelantan. 

     Alhamdulillah, semoga Allah redha dengan usaha kecil kami ini.....

1 Response to Projek kecil-kecilan

February 3, 2014 at 3:11 PM

Boleh share cara nak dpt dana utk sponsor student tahfiz ke yaman?
Anak saya ditawarkan belajar di sanaa yaman. He is now 13 yo. We all as parent masih x cukup budgt for it. Dia nak kena ke sana dlm end Feb14 ni.
Jazakallahukhairan.

https://nuhaapparels.blogsot.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...