Tuesday, September 30, 2014

Kereta Baru Proton

0
     Hari Khamis minggu lepas, Proton dah launched model kereta terbaru yang diberi nama Iriz. Sebuah kereta segmen B yang asal nama projeknya adalah P230. Kemudian dikalangan pihak pengurusan, ianya dikenali sebagai GSC (Global Small Car). Kemudian dipenghujung-penghujung projek tersebut, namanya ditukar menjadi PCC (Proton Compact Car).

    Itu kerja pihak pengurusan. Tak layak pulak rasanya nak bercakap bagi pihak pengurusan. Tapi, InsyaAllah aku boleh berkongsi pengalaman bila bercakap bahagian engineering.

     Seperkara yang pasti bila bercakap tentang kejuruteraan automotif nie, orang banyak nampak kat enjin kereta. Ini memang lazim lebih-lebih lagi kat Malaysia. Jadinya, aku sering tak dapat nak jawab bila ada soalan-soalan berkenaan dengan enjin kereta Proton. Sebabnya, bidang aku adalah Trim and Body. Aku rasa, mungkin lepas nie aku kena belajar pasal enjin secara lebih mendalam kot. Bagus untuk diri sendiri dan Proton untuk kegunaan masa-masa hadapan nanti.

     Boleh dikatakan aku heavily involved dalam projek Iriz nie. Kebetulan pulak inilah kerja pertama aku berurusan dengan barangan besi setelah sekian lama mengadap plastik. Orang tengok aku ada pengalaman dalam kerja aku jadinya diorang expect aku boleh deliver. Masalahnya, pengalaman dalam plastik tak sama dengan kerja dengan besi. Maka, aku terpaksa bekerja 2 kali ganda untuk catch up ilmu baru dan deliver dengan sempurna.

     Alhamdulillah, aku menghargai peluang yang datang ini. Letih tetapi memberikan pengalaman yang bernilai sekali. Seronok bila kita dapat tengok hasil kerja kita kat jalanraya. Ini bukanlah kali yang pertama aku buat kereta tapi ada rasa kelainan sikit model Proton yang terbaru nie. Ada tag usaha tak kenal jemu kat kereta tuh. Dan yang paling uniknya adalah, aku MC panjang apabila kerja aku dengan Iriz tuh hampir selesai. Macam dirancang-rancang pulak. Hmmmm...

     InsyaAllah, ada niat nak pakai Iriz nie. Sebabnya, tak ramai orang boleh pakai kereta yang dia buat sendiri. Hehehehe....

Credit Photo to Paultan.org

Credit Photo to Paultan.org

Credit Photo to Paultan.org

Credit Photo to Paultan.org
 

No Response to "Kereta Baru Proton"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...