Monday, November 20, 2017

Bertuahnya ada family

0
     Tetiba terjumpa gambar family dalam handphone wife. Gambar raya tahun nie kat kampung mertua. Alahai, sekejap ja masa dah berlalu. Lepas sorang, sorang anak membesar. Tak nak dah main kejar-kejar dengan abah. Hehehehe, sungguh....memang hari semalam tuh sangat jauh.

      

     Sebagai seorang ayah, aku rasa aku banyak buat salah kat anak-anak aku. Yang rasa menyesal sampai teringat-ingat sangat tuh adalah bila diri nie menghukum anak dengan kadar berlebihan. Kebanyakan dari kesalahan tuh bukannya salah besar pun tapi dah memang aku nie jenis kasar, kesian anak-anak jadinya. Malu dan menyesal sungguh rasanya bila dikenang-kenang semula.  

     Hikmah jugak sebenarnya apabila anak-anak nie jenis tak ingat rutin diorang. Kita kena ingatkan sentiasa dengan sabar. Akhirnya mengajar kita jadi orang yang sabar. Hikmahnya lagi bila dalam hal kena rotan dan sebagainya, anak-anak cepat melupakan dan tak ingat lalu dia tak menyimpan dendam dalam hati. Dan dalam banyak keadaan yang aku perhatikan, anak-anak jadi lebih hormat dengan hukuman yang dikenakan jika memang benar terbukti dia bersalah. 

     Aku cuba untuk mencontohi Nabi Muhammad SAW yang sangat baik perlakuannya dengan anak-anak kecil. Aku tak pernah melihat cara Nabi melayan anak-anak kecil bahkan Nabi pun aku tak pernah lihat, tapi dari pembacaan hadis dan penerangan-penerangan yang berkaitan, memang Nabi akan marah hanya apabila tersinggung dalam bab agama sahaja. Dalam bab lain, Nabi sangat berlapang dada.

     Moga kami semua yang berada dalam gambar ini dihiasi dengan adab mulia yang sama seperti Nabi Muhammad SAW....InsyaAllah

No Response to "Bertuahnya ada family"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...