Thursday, November 23, 2017

The colleagues

1
     Mana nak mula cerita nie? Aku nie ada habit suka sangat bagi background story panjang berjela. Walhal, point aku last sekali sikit ja. Tapi kalau tetiba terus masuk point, kot nanti tak paham pulak. Boleh la nak masuk introduction ataupun mukaddimah tapi takdak la sampai kena masuk background, problem statement, objective, scope and limitation berbagai. Nanti jadi macam thesis writing la pulak. Hehehehe...

     Cerita pasal kengkawan la plak nie. Lepas balik dari China tahun 2012 dulu, ada la jugak team Lotus yang terus dapat kerja kat China. Ada la di merata-rata tempat di China tuh. Tapi kalau dah cakap bab automotif nie, memang kat kawasan Shanghai yang banyaknya. Automotive Design Engineer nie memang satu yang niche. Bila kita dah join dan dah ada pengalaman dalam Automotive Design nie, peluang sangat terbuka luas untuk kita. Sebabnya, tak ramai yang ada kemahiran untuk buat kereta. 

     Contohnya begini, dalam Proton ada berbagai department. Salah satu department yang penting adalah R&D (R&D pun besar tuh). Dalam R&D pulak ada banyak lagi pecahan. Antara pecahan itu adalah Vehicle Engineering Design (Nie pun besar gak) laa.. Pastu pulak, dalam Vehicle Engineering Design, hanya beberapa orang sahaja yang ada capability untuk design kereta daripada scratch sampai la siap. Team Lotus tempat aku kerja dulu, dapat mengisi ruangan tenaga mahir yang boleh buat kereta dari kosong sampai la mass production. 

     Antara kengkawan yang sangat talented dalam automotive design

Berhimpun balik kat Shanghai. Ada yang tak datang lagi nie. Dah nak cukup satu opis dah budak-budak Lotus dulu duduk kat China

Banyak aku belajar dari diorang. Memang terbaik

     Local company tak appreciate sangat ilmu yang kami ada nie. Kengkadang kami digelar Catia Monkey jaa...Tapi somehow, mat saleh dari Lotus dulu dah bukak mulut pasal kami. Hasil recommendation dicampur pulak yang mencari job satisfaction untuk buat kerja the real task of automotive design, menyebabkan ramai dari kengkawan Lotus aku sekarang nie berkerja dengan syarikat-syarikat kereta di China. Sepertimana yang aku terangkan tadi, ilmu design kereta nie memang niche. Walaupun China banyak buat jenama kereta dan banyak buat bilangan kereta, tetapi yang pandai design kereta memang sikit sangat. Sebab tuh China bawak masuk mat saleh. Dan mat saleh pun ada masalah jugak bila dalam banyak2 mat saleh, tak ramai pun boleh buat kereta. Penyudahnya, ia menjadi peluang untuk kami. Bila dah nieche nie, memang gaji sangat lebat...boleh demand lagi. 

     Terus terang cakap, aku pun kadang-kadang goyang jugak. Waktu zaman kita takde pengalaman dulu, memang kita kena attend interview berbagai. Sekarang nie, sebab dah ada colleagues yang duduk dalam industry niche ni....job offer melalui whatsapps saja. Goyang, memang aku goyang. 

     Aku beruntung kerana dapat bekerja sama-sama dengan team local Lotus yang sangat talented. Selain dari technical, aku jugak belajar pasal attitude. Masing-masing ada kelebihan sendiri dan aku belajar mengenal diri aku dengan muhasabah. 

     Untuk aku terjun balik ke bidang Automotive Design, walaupun sangat tempting tapi aku kena realistik. Untuk apa aku tinggalkan bidang itu suatu masa dulu dan masuk ke bidang akademik? Memang kerja dalam automotive design memberikan aku kepuasan kerja. Aku suka graphic dan dalam masa yang sama aku suka engineering. Tambahan pulak, gaji sangat lebat. Tapi itu semua dah bukan lagi priority aku... Aku ada priority lain yang membuatkan determine masuk bidang akademik.

     InsyaAllah, aku cuba sedaya mampu untuk aku sampaikan ilmu aku kepada student-student aku. Aku jugak bangga dengan kawan-kawan aku yang jadi expatriate kat negara orang. Nama Malaysia disebut-sebut jugak sebenarnya dalam kalangan automotive engineering nie sebab memang orang-orang kita talented. Even bagi talk pasal automotive design kat Shanghai pun, aku biasa dapat invitation. Menunjukkan memang tak ramai yang tahu pasal automotive design. 

     Post aku nie sebenarnya nak bagitau yang aku bangga betul dapat kawan-kawan yang kerja sekali kat Lotus dulu. Attitude bagus, talented, skillful and fun to be around. Aku doakan kebaikan untuk korang. Aku doakan jugak kita bertemu ditempat yang lebih baik lagi dan abadi suatu hari nanti, InsyaAllah. Moga berkekalan persahabatan kita.   

1 Response to The colleagues

Kay
November 28, 2017 at 1:03 PM

Saya ada kawan kat proton, dah jadi jadi Lead Engineer dah. Vehicle Development & Engineering. Sejak grad keja proton sampai skrg. Skrg dok kat China sebulan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...