Friday, November 10, 2017

Mengharumkan nama sekolah

0
     Cerita dah lama dah nie, tapi baru sekarang terasa nak share dalam blog. Habuan bacaan anak-anak waktu dah besar nanti. Kejayaan yang manis harus dikenang untuk motivasi diri sendiri. Paling tidak pun, rasa yakin pada diri sendiri pun dah ok dah.

     Zaman kita kecil dulu, kita tak terdedah sangat dengan pelbagai pertandingan yang ada diluar sekolah. Mungkin sebab faktor maklumat tak sampai agaknya dan bukan zaman internet membuatkan kita hanya tahu perkara yang berlaku dalam sekolah sahaja. Kita tahu cikgu banyak berusaha menganjurkan pelbagai program disekolah yang melibatkan pelajar dan itu tak dapat dinafikan. Cuma lagi, bila dah sampai zaman teknologi maklumat nie, baru kita tahu yang rupa-rupanya, ada banyak lagi program luar dari sekolah yang boleh disertai oleh pelajar. Ibu bapa yang dulunya hanya mengharapkan program hasil usaha dari cikgu, kini boleh berusaha sendiri demi pembinaan sahsiah anak-anak. 

     Macam hebat pulak rasanya ayat-ayat dalam perenggan kat atas. Padahal point yang nak disampaikan adalah, Student sekolah dulu tak banyak exposure, tapi student sekarang dah banyak exposure. Itu ja pun. Hehehehe...

     Nak cerita pasal anak-anak aku yang bersekolah rendah di Kulim nie laa...Rasanya waktu duduk di Port Dickson dulu, kami tak kalut sangat tentang nak masukkan anak-anak dalam pelbagai program. Tapi bila datang kat Kulim nie, macam best pulak bila dapat pilihan yang pelbagai untuk pembelajaran anak-anak. 

     Asalnya masuk pertandingan inovasi. Cikgu-cikgu di sekolah pun tak tahu cerita sebabnya pakai masuk ikut suka ja. Nak jadi cerita, rupa-rupanya pertandingan tuh peringkat kebangsaan dan tetiba dapat pulak hadiah medal silver. Itu cerita tahun lepas. Tahun nie, tetiba Jabatan Pendidikan Negeri Kedah panggil untuk terima anugerah emas diatas pencapaian dalam pertandingan inovasi tersebut. Alhamdulillah, suka tengok anak-anak rasa bangga. Suka juga bila dapat mengharumkan nama sekolah. Sekolah anak-anak aku tuh, hanyalah sekolah biasa sahaja. Moga-moga dapat mengubah persepsi masyarakat tentang sekolah anak aku tuh. 

     Syukurlah, Kulim banyak merubah kami sekeluarga. Moga kami sentiasa ingat akan nikmat-nimatNya....

Muka ada senyum..hehehe

Pengetua yang bawak Hazwan dari Kulim ke IPDA Jitra.

Gambar-gambar ihsan dari handphone pengetua

Semoga mengikut resam padi. Makin tunduk makin berisi

No Response to "Mengharumkan nama sekolah"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...