Tuesday, July 5, 2011

It's official..!

1
Dah...minggu lepas dah daftar dah nama baby. Secara rasminya, nama baby kami kali ini ialah Tajul Husaini bin Tajul Adli.

Tajul Husaini membawa maksud Mahkota Kebaikanku. Aku memang particular sikit berkenaan nama nie. Kalau boleh, biarlah nama yang mudah agar kawan-kawan dia tak perlu beri gelaran lain selain dari nama dia sendiri. Nama yang membawa maksud kemulian, InsyaAllah akan memberikan kemuliaan ke atas empunya nama. Hakikat ini diperakui oleh Ibnul Qayyim. Katanya: “Kebanyakan orang-orang yang hina, nama mereka munasabah dengan diri mereka. Dan kebanyakan orang-orang mulia dan tinggi, nama mereka sesuai dengan diri mereka”.

Asalnya aku berhajat kepada nama seperti Tajul Hafiy, Tajul Helmi atau Tajul Hakim. Tapi bila wife aku mengusulkan Husaini, dan disokong pulak oleh ayah aku sendiri..aku rasa itulah yang terbaik. Biarlah dimasa depan nanti orang panggil dia dengan nama Husain sama seperti nama cucu Nabi Muhammad SAW yang syahid di Karbala. Moga keyakinan dia dan usaha dia atas agama adalah sehebat Saidina Husain, cucu Nabi. InsyaAllah.

1 Response to It's official..!

July 9, 2011 at 4:47 PM

Helmi kata "patutla dia asyik tersedak je minggu ni"... Hahahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...