Tuesday, July 19, 2011

Kena usik

1
Dah sebulan lebih jugak rasanya aku dan wife duduk berjauhan. Dah sebulan lebih la jugak life aku macam tunggang-langgang sikit. Pi kerja tak nampak matahari, balik kerja pun tak nampak matahari. Saja nak menyibukkan diri dengan aktiviti agar masa cepat berlalu pergi. Boring duduk sorang-sorang nie.

Bila duduk sorang-sorang, adalah kawan yang mengusik suruh kita tambah "cawangan". Bahasa mudahnya, disarankan agar aku kawin lagi satu. Untuk pengetahuan, memang sesuatu yang normal bila kaum lelaki bergurau begitu. Sama ada topik tuh diambil serius atau tidak, itu perkara nombor 2 tapi sepanjang pengalaman aku..memang joke kawin lagi satu nie cukup popular.

Waktu aku kat China dulu, topik perbincangan pun hampir sama. Mula-mula memang perbualan mengenai keindahan negara China dan Malaysia. 10 minit kemudian, cerita pasal perempuan pun akan mula dibicarakan. Teringat aku pada satu perbualan dengan drebar teksi kat Hangzhou, dia cakap kalau lelaki kat China takdak perempuan simpanan..lelaki tuh dikira macam tak cukup jantan lagi la. So, dia sarankan aku cari satu perempuan simpanan kat China tapi make sure wife aku kat Malaysia tak tahu. Baru best dia katanya.

Aku cakap kat dia, Malaysia lagi best. Kat Malaysia, lelaki boleh kawin 4 dan tak perlu sembunyi-sembunyi dari pengetahuan isteri siap semua boleh tinggal serumah lagi. Terkejut badak drebar teksi tuh dengar cakap aku. Dia tanya apsal boleh jadi camtu. Aku cakap sebab agama Islam yang aku anuti nie menghalalkan lelaki kawin 4. Dia cakap, lepas nie dia nak duduk kat Malaysia dan jadi orang Islam. Gelak besar kami dalam kereta lepas tuh.

Islam itu lengkap. Allah tahu itulah yang bermain-main dalam hati orang lelaki dan dengan rahmat dia yang Maha Kaya, Dia halalkan seorang lelaki untuk kawin lebih dari satu selagi mampu. Tidak ada yang teraniaya pun dalam sistem yang Allah kenakan ke atas kita. Hanya kita sahaja yang berperasangka tak elok. Tengoklah pada contoh orang China tadi, kerajaan dia tak bagi dia kawin lebih dari satu. Akhirnya dia memilih untuk memiliki perempuan simpanan. Tanpa ada ikatan yang sah, lelaki tuh boleh menzalimi perempuan tuh bila-bila masa sahaja. Bila-bila sahaja boleh kena tinggal dan kalau kena tinggal pun, lelaki tadi tak terikat dengan mana undang-undang pun untuk memberi nafkah atau sebagainya. Kan ke zalim namanya tuh.

Masalah yang melanda lelaki sekarang nie ialah, terlalu banyak dugaan yang kuat di luar sana. Wanita dah macam tak pakai baju pun banyak kat Malaysia nie. Benda-benda maksiat pulak sangat senang didapati. Hari-hari nafsu lelaki diuji dan diuji. Asal celik je mata, mesti nampak aurat perempuan. Dalam tv, majalah, suratkhabar, internet, office, LRT, tol...macam-macam. Mustahil seorang lelaki akan sentiasa cemerlang dalam setiap ujian tuh, pasti ada jugak hari yang dia tewas. Sebab itu kalau kita selalu ikuti pengajaran feqah di masjid-masjid atau surau-surau, banyak ditekankan tentang pentingnya peranan isteri dalam melayan suami.  Isteri perlu bersedia sentiasa untuk suami tercinta. Sangat banyak hadis nabi yang menyentuh tentang hak isteri pada suami. 

Bukannya isu "isteri perlu benarkan suami kawin lain" yang aku nak utarakan cumanya, aku cuba nak rungkai perkara positif yang ada dari isu nie. Supaya kita sama-sama yakin akan hikmah ketentuan Ilahi ini. Semoga kita tak emosional sehingga terlupa kita nie adalah seorang muslim/muslimah. Mungkin bila minda kita terbuka, kita mampu dengar apa yang disampaikan oleh orang-orang yang sedang dan pernah melalui kehidupan bermadu mengikut syariat suatu hari nanti.

Aku tak tahu nak conclude macam mana....yang pasti, Islam is way of life.

1 Response to Kena usik

July 20, 2011 at 9:15 AM

yolah....
menyampah pulak den tengok gambo SY nih... ape le ko letak gambo dia, baik ko letak gambo suci anak2x ko... (eh.. emo ke aki nih...?).. hahahahahha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...