Tuesday, July 26, 2011

Sudahnya, anak-anak yang layan Abah

0
Hujung minggu yang sudah, kami (Hazwan, Hadi + aku sendiri) pi ke Melaka. Niatnya, nak ziarah Mak Ton yang dah agak lama jugak balik dari Umrah. Pada waktu yang sama, nak bawak Hadi dan Hazwan jalan2 la. Kesian kat depa sebab tiap2 hari kena stay back kat sekolah sampai pukul 7.30mlm. Wife aku pun still lagi kat kampung, kalau tak ada la jugak orang nak pi ambik depa dari sekolah awal sikit.

So, bila dah sampai Melaka..berjumpa la dengan sepupu aku yang share hobi yang sama. Masing-masing bawak camera sendiri pi cari subject kat Jonker Walk. Hadi ngan Hazwan pun ikut sama jugak. Dah lewat2 malam pun, sanggup jalan kaki sebab nak ikut Abah punya pasal. Bagus betul la bodyguard 2 orang tuh, pandai layan abah pi cari gambar. Hehehehe..

Bodyguard 1 : Phineas

Bodyguard 2 : and Ferb

Macam Petaling Street jugak la Jonker Walk nie cuma lagi gerai2 dia berada di celah2 bangunan lama yang unik dan cantik. Kerajaan Melaka pulak tak lokek untuk menceriakan kawasan nie dengan meletakkan banyak lampu yang terang untuk menjamin keselamatan pengunjung. Seronok jugak bila dapat tengok macam2 barang yang murah kat Jonker Walk nie, terasa ja gatal tangan tiba-tiba.

Kat depan Geographer


Nie la group kami. Bodyguard kecik yang dua tuh la yang memastikan keselamatan kami

Haaaa...Kedai nie ada tulis nama aku tuh...heheh

Esok paginya, Mak Ton nak bawak kami pi jogging kat Botanical Garden. Aku budget kalau sampai kat Botanical Garden tuh, aku nak sewa basikal ja. Tak larat la nak jogging2 nie. Kang kalau bodyguard 2 orang tuh pancit, aku jugak yang kena dukung depa nanti. Tak pasal-pasal 2 kali letih.

Sudahnya kami naik buggy car, even better than the bicycle. Aku rasa harga sewa buggy car nie reasonable la

Kami amik buggy car kaler pink sebab Hazwan prefer kaler pink

Kat sini, buggy car, bicycle dan orang berjogging semuanya ada trek sendiri. 

Banyak outdoor aktiviti yang kita boleh buat kat sini sebab banyak prasarana. 

Kawasan sekitar memang redup dengan pokok-pokok tua. Pembinaan Botanical Garden nie memang sangat terancang. Banyak pokok-pokok lama tidak diganggu untuk memaksimumkan suasana hutan semulajadi. Kami lepak kat sana sampai tengahari jugak la. Dan seperti yang kita tahu, tumbuh-tumbuhan akan berfotosintesis waktu siang. Waktu tengahari tuh, sejuk dan nyaman ja kat Botanical Garden tuh. Mengingatkan aku pada suasana kampung waktu aku kecik2 dulu. Kat situ juga, ada banyak monumen yang dibina berdasarkan cerita-cerita rakyat yang selalu kita dengar. Contohnya, cerita arnab dan kura-kura, cerita gagak yang haus, cerita kancil yang cerdik....macam-macam lagi ada. Nie antara contoh monumen yang ada. Cerita sang kancil yang cerdik.

Jangan tiru aksi nie jika anda takutkan buaya.

Petang tuh kami balik ke PD sebab aku berhajat nak sembahyang Maghrib dan Isya' berjemaah di Masjid Shah Alam. Akan ada ceramah dari Ustaz Azhar Idrus selepas Maghrib kat sana. Tapi akhirnya tak jadi ke Shah Alam. Kesian sungguh bila tengok bodyguard 2 orang tuh keletihan yang amat sangat. Tapi yang bestnya, dalam letih2 tuh sempat lagi nak ajak repeat naik buggy car minggu depan. Bertuah punya anak.

No Response to "Sudahnya, anak-anak yang layan Abah"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...