Friday, October 28, 2011

Akhirnya Ku Temui Kebenaran - Dr Ahmad Tijani

0
Wife aku cakap, "kalau nak beli buku lepas nie, jangan lupa belikan almari buku sekali. Mesin jahit tuh bukannya tempat letak buku yea". Selari dengan seruan ini, aku beralih daripada membeli buku kepada meminjam buku. Jadinya, ini adalah buku pinjam, bukan buku aku. Hehehehe...


Buku ini adalah buku yang diterjemahkan dari bahasa arab ke bahasa melayu. Buku asalnya berjudul "summa ihtaditu" telah diterjemahkan oleh Kumpulan Pengajian Islam UIA pada tahun 1995. Namun pada tahun 1996, buku ini telah pun diharamkan oleh kerajaan Malaysia kerana mematuhi arahan ini. sila klik

Buku ini menceritakan tentang perjalanan ilmu Dr Ahmad Tijani sendiri. Bermula dengan latar belakang kehidupan zaman kecil Dr Ahmad Tijani yang berada dikalangan keluarga yang kuat berpegang kepada ajaran Islam. Amalan penduduk Qafsah yang berada di utara Afrika itu, amat kuat berpegang kepada amalan tarekat. Bahkan, nama Tijani sendiri adalah nama kumpulan tarekat yang agak berpengaruh di utara Afrika. Kesan dari kehidupan dan amalan bertarekat ini telah membuatkan penduduk Islam di sana hidup didalam suasana perpecahan. Masing-masing mendakwa bahawa amalan merekalah yang terlebih mulia berbanding amalan tarekat yang lain.

Dr Ahmad Tijani yang merupakan seorang kanak-kanak yang pintar dan berkebolehan pada waktu itu telah menjadi sandaran kelauarga dan penduduk kampungnya untuk mengembangkan tarekat Tijani. Beliau yang mampu menghafal Quran pada usia yang amat muda dan sangat luas ilmu pengetahuannya telah mendapat sanjungan dan penghormatan dari masyarakat sekeliling.

Namun pada sebuah perjalanan ilmu yang membawanya ke Mekah telah memperkenalkannya kepada kumpulan Wahabi. Dalam pandangan golongan Wahabi, amalan Islam adalah mudah dan menganggap tarekat salah kerana amalan itu bukan amalan Nabi. Penemuan ini membuatkan Dr Ahmad Tijani berada dalam kekeliruan kerana padanya, pendapat Wahabi ada kebenarannya. Namun pada masa yang sama, tingkah laku golongan Wahabi yang kasar membuatkannya mulai mencari kebenaran.

Pada satu perjalanan ilmu yang lain, beliau bertemu dengan seorang syiah. Pertemuan ini telah membawanya meneroka lebih jauh berkenaan golongan syiah yang diketahuinya sejak dari kecil lagi bahawa golongan ini adalah sesat. Kajian demi kajian diikuti perbincangan dan soal jawab telah membawanya kepada perkara yang dicari selama ini. Iaitu kebenaran.

Buku ini sangat menarik untuk dibaca. Sayangnya, buku ini tidak lagi berada di pasaran Malaysia.

No Response to "Akhirnya Ku Temui Kebenaran - Dr Ahmad Tijani"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...