Thursday, October 27, 2011

Mercun dan rakyat Malaysia

0
Meriah sungguh sambutan Deepavali kat kawasan rumah aku nie. Berdentum-dentam mercun sampaikan tak kira waktu kalau dia nak meletup. Mercun pulak tuh, bukannya mercun yang cikai-cikai. Boleh jadi RM60 satu mercun pun diorang pasang kat kawasan berdekatan rumah aku nie. Yang best nya, kat kawasan taman aku nie memang ada seorang pegawai polis yang berpangkat besar la jugak, tapi dia pun tak cakap apa-apa. Aku tengok, dibiarkan lagi budak-budak nie main mercun ada la. 

Mana la budak-budak nie beli mercun yang dasat-dasat tuh? Kenapa pihak berkuasa umpama tak mengendahkan langsung letupan-letupan yang sangat kuat dikawasan perumahan? Adakah benar mercun diharamkan di Malaysia? Banyak betul soalan terkumpul aku.

Pelik sebenarnya, raya Deepavali kali ini tak banyak pulak cerita pasal rampasan bahan letupan atau mercun oleh pihak berkuasa. Kalau bulan puasa toksah cakap la, habis tempat diserbunya. Aku dah lost track sama ada mercun nie diharamkan di Malaysia ka ataupun dah dihalalkan. Pindaan akta bahan letupan 1991 dan pindaan akta bahan letupan 2007 pun aku tak berapa nak paham sangat. Baca pun sambil lalu sahaja. 

Kalau kita perhatikan semula, banyak mercun yang dasat-dasat boleh kita dapati dengan mudah. Aku kasik link kat bawah nie sebagai contoh yang mudah


Kagum kan? Boleh la beli mercun online pulak lepas nie. Hmm...ingat nak tanya kat polis la pasal menda nie. 

No Response to "Mercun dan rakyat Malaysia"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...