Monday, May 21, 2012

Hari yang lambat, hari yang cepat

2

Minggu lepas jadual peperiksaan akhir semester 2 dah pun dikeluarkan. Aku pun dah dapat satu softcopy melalui pejabat pendaftar. Baik sungguh kakitangan UPM sampai boleh siap tolong email kan lagi kat mahasiswa dia. Bertuah sungguh rasanya.

    Bila dah dapat jadual peperiksaan nie, ada beberapa perkara besar yang dapat aku selesaikan dengan mudah. Antaranya :-

     1.) tarikh nak balik Malaysia
     2.) tarikh nak bawak family aku datang Jinhua.
     3.) jenis visa yang perlu untuk family aku.
     4.) tarikh nak masuk apartment baru
     5.) tarikh untuk balik semula ke Malaysia bulan September atau Oktober nanti.

     Semuanya bergantung kepada tarikh peperiksaan aku. Penting tuh, sehinggakan berganjak sehari tarikh peperiksaan tuh...maka berganjaklah jugak semua tarikh-tarikh yang lain. Memang cemerlang.

     Bila dah dapat semua tarikh-tarikh tuh, kepala jadi tak serabut la sangat. Kira macam kita dah boleh nak mula kerja la setelah lama tertangguh. Dalam pada tuh, aku jugak happy sebab, hari untuk aku balik ke Malaysia dah dekat. Lama betul rasanya tak balik...rindu kat anak-anak, termasuk la kat maknya sekali.



     Semalam, wife aku bawak anak-anak aku mandi pantai. Mujurlah ada adik wife aku datang melawat, maka bolehlah bawak anak-anak pi berjalan makan angin sikit. Dengar ceritanya, anak-anak aku happy la sangat setelah sekian lama tak makan angin. Daripada pagi mandi, sampai la matahari dah tinggi. Seronok sangatlah tuh. Kemudian, dapat makan Domino Pizza pulak. Lagi la sukanya anak-anak aku tuh. Hai...kesian sungguh bunyinya...Kesian sebab Abah jauh. Takdak orang nak melayan jalan makan angin. Kesian..

     Bila dengar macam tuh, lagi la aku nie termotivasi nak balik ke Malaysia. Semalam dah siap beli kain cotton berpasang-pasang. Macam-macam corak dengan kaler pun ada. Ingat nak buat cenderahati kat sapa-sapa sahajalah nanti nie. Tak pun nak bagi ja kat jiran tetangga sebab banyak membantu wife aku dan anak-anak sepanjang ketiadaan aku. Mujurlah dapat jiran yang baik hati macam depa tuh.

     Tapi, dalam dok seronok nak balik...takut nak balik pun ada jugak. Balik nanti nie, bukannya balik saja. Nak kena mengadap final exam pulak tuh. Masalah dengan final exam nie, aku macam takdak clue langsung nak jawab exam macam mana. Sebabnya, tak masuk kelas. Kalau masuk kelas, boleh tahan sikit sebab kita boleh tangkap apa yang lecturer kita nak. Ini, macam-macam buku baca pun still aku takut nak amik exam. Sebab tak tahu nak expect soalan macam mana. Takkan la nak study last minute plak. Zaman degree dulu dah buat dah, takkan la zaman master pun tak berubah lagi. Kalau tak berubah jugak, aku takut aku tergolong dalam golongan orang-orang yang rugi ja. Aduh laa...semoga berkat la apa yang aku study kat sini. Moga-moga dapat la jawab exam dengan cemerlang.

     Itulah ceritanya, padahal ada 3 minggu lagi untuk first paper aku. Menggelabah pun ada, excited pun ada. Dah rasa macam rojak pun ada. Punggah aku nie. Dalam hati rindu tak terhingga kepada keluarga, sehinggakan mahu agar hari cepat berlalu. Tapi, dalam pada masa yang sama...hati pun takut jugak nak mengadap peperiksaan dan seringkali mengharapkan agar masa lambat berlalu. Bagai tak kena ja semua benda. Jiwa kacau betul.

     Ishh..dah la menulis blog. Nak sambung study pulak nie. Duhai hari..cepatlah kau berlalu...ehhh, lambatlah berlalu...ehh..cepat la, lambat la...alamak....camno nak buek nie?

2 Response to Hari yang lambat, hari yang cepat

May 31, 2012 at 10:03 AM

hehehe.. tetiba tersenyum sensorang lak bila baca entry nih. senyum sbb "ko tau pun anak2x tak der xtvt kalu bapak tak de kat umah" - kami pun dlm situasi yg sama...

senyum sbb ko dah insaf, tak mau dah study last minit, macam masa degree dulu...

hmm... tak reti la nak komen... aku nak keep on sunyum la. dan tak lupa mendoakan yg terbaik untuk ko seisi keluarga dan sentiada di bawah kasih sayang Allah...

May 31, 2012 at 9:06 PM

terima kadih ajie...aku sentiasa meng'amin'kan doa hang tuh...terima kasih sangat-sangat....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...