Sunday, August 19, 2012

Hari Raya Aidilfitri 2012

2
     Pagi-pagi lagi dah kedengaran rakaman bacaan Al-Quran dari masjid berdekatan hotel kami. Nampak dari tingkap hotel, jalanraya dah semakin sibuk. Peniaga-peniaga dah banyak yang bukak payung untuk berniaga pada hari kemenangan nie.

     Aku berhajat untuk datang awal sedikit sebab kalau datang awal, boleh la duduk kat depan. Nak bertakbir lama-lama dan memuji-muji nama Allah. Bila dah siap, kami pun mulalah bergerak untuk keluar dari hotel. Barulah teringat yang aku sebenarnya tak bawak pun selipar melainkan sepasang kasut sport nike berwarna merah sahaja. Apabila di "matching" kan kasut sport merah tuh dengan baju jubah putih aku, tersangatlah peliknya fesyen hari raya aku tahun ini. Mujurlah wife aku tak teringat untuk snap gambar aku dikala itu. Pastinya dia akan menjadikan modal untuk satu tempoh waktu yang lama. Nasib baik.

Hazwan lead the way

Punyalah ramai orang kat perkarangan masjid.

Pintu masuk ke dewan utama.

Habis semua orang tengok aku sekeluarga sebab anak kami ramai. Glamer lagi.

Hajat untuk duduk dalam masjid tidak kesampaian sebab dalam dah penuh sangat.

Akhirnya kami duduk kat luar sahaja.

Sejadah dibentangkan beratus meter kat Nan Song Yu Jie nie. Pemandangan di sebelah kiri.

Nie pulak pemandangan di sebelah kanan.

     Tunggu punya tunggu punya tunggu, rupa-rupanya masjid kat Hangzhou nie tak bertakbir seperti yang selalu kita dok buat kat Malaysia. Pengisian yang ada pada hari itu adalah tazkirah dalam bahasa cina. Makanya, termanggu-manggulah kami anak-beranak. Wife aku pulak terpisah kerana bahagian perempuan agak jauh dari bahagian lelaki dan depa ditempatkan dalam dewan. Ramai sungguh orang Islam kat sini. Bangla pun ada jugak yang aku perasan dalam ramai-ramai tuh. Hehehehe...

    Kemudian kedengaran suara imam menyeru kepada saf. Semua orang pun berdiri dan meluruskan saf. Tanpa aku ketahui, sembahyang raya kat sini lain kerana mereka ini bermazhab Hanafi. Sebenarnya, aku tak berapa kisah sangat tentang perbezaan mazhab nie. Asalkan sama-sama Ahli Sunnah Wal Jamaah, itu pun dah dikira okay sangat. Tapi rupa-rupanya, penting jugak untuk kita tahu apa yang mazhab lain buat. Sebabnya, dalam keadaan kita tidak mengetahui...kita pastinya jadi tak kusyuk.

     Sembahyang depa nie, ada 4 kali takbir sahaja dalam rakaat yang pertama. Kemudian imam akan membaca Al-Fatihah dan surah tanpa membaca bismillah. Dalam rakaat yang kedua pula, imam terus membaca Al-Fatihah dan Surah selepas bangun dari rakaat pertama. Selesai membaca Surah, baru dilakukan takbir sebanyak 4 kali pula.

     Aku yang tak tahu nie, bila sahaja terdengar takbir selepas bacaan Surah...terus sahaja aku beralih ke rukun seterusnya iaitu rukuk. Bila tengok semua orang tak rukuk, maka aku pun berdiri semula. Makanya, batallah sembahyang aku kerana telah sempurna pun rukun yang rukuk tuh. Kalau tak sempurna lagi, tak batal la. Habis cerita sembahyang raya aku. Kemudian khutbah. Khutbah pendek sahaja, tak lebih sepuluh minit maka selesai kedua-dua khutbah hari raya pada hari itu.

Selesai sembahyang, semua membaca doa.

Semua orang berpusu-pusu pulang selepas selesai khutbah hari raya.

     Nak dijadikan cerita, kami terserempak dengan seorang orang Malaysia dan seorang lagi orang Indonesia. Rupa-rupanya, kedua-duanya telah lebih setahun tinggal di Hangzhou dan kedua-duanya merupakan jiran yang rapat. Makanya, kami sekeluarga dijemput untuk ke rumah mereka. Kami pun, tanpa segan silu menyambut jemputan tersebut bersama kasut sport merah dan jubah putih.

 Cantik apartment kat sini.

Yang orang Malaysia tuh namanya Encik Mohsin. Anak dia dua orang perempuan. Yang sulung Suraya, 7 tahun dan yang kedua Sofia, 5 tahun.

Hafiz dapat kawan baru.

Merasa la kami juadah raya pada hari itu. Homemade rownies 

Dari kiri : aku sendiri, Funato san, wife aku, Kak Azita (wife Encik Mohsin), Ibu Ita (wife Funato san) dan Encik Mohsin sendiri

     Kedua-dua keluarga ini sangat baik sekali. Yang satu family tinggal di Bukit Mertajam dan yang satu lagi tinggal di Surabaya. Kedua-duanya berada di Hangzhou untuk tempoh 3 tahun kerana bekerja di sini. Hangzhou sebagai sebuah kawasan peranginan dan perindustrian yang maju, menyediakan kemudahan yang sangat cantik dan sempurna untuk sesiapa sahaja yang mahu tinggal di sini. Rumah Encik Mohsin sangat cantik dan besar. Kawasannya juga sangat damai dan berdekatan dengan kemudahan asas seperti International School dan kolam renang. Sangat cantik

Terima kasih kepada Encik Mohsin kerana sudi menjemput kami. Kemudian sudi jadi photographer kami plak tuh. Hehehehe..

Sungguh baik keluarga ini. Kami akhirnya berada di sana sehingga dekat pukul 3 petang rasanya. Sungguh tak sedar masa berlalu apabila kami bersembang bersama-sama.

Balik ke hotel pulak, kami dihantar oleh pemandu Encik Mohsin nie. Nie gambar dalam kereta. Gambar jambatan merentasi sungai Qiantang, Hangzhou. Kan kita ada tengok youtube yang tunjuk ombak besar dalam sungai tuh kan..?? Inilah sungainya.

     Sampai di hotel, semua keletihan. Masing-masing tak terdaya nak bangun. Tengoklah dulu ma...cam...ma....naa..........Zzzzzz.......

2 Response to Hari Raya Aidilfitri 2012

Kay
August 22, 2012 at 11:02 PM

Salam eidulfitri

Kno abg tajul sekeluarga beraya kat sana?

August 23, 2012 at 8:10 AM

Salam Aidilfitri jugak,

Tajul kerja kat sini, kemudian satu family ikut sekali. Nak balik Malaysia pun serba salah sebab sebulan lagi ada cuti panjang kat China nie. Begitulah ceritanya..

Banyaknya kay tulis blog...rajin betul

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...