Friday, August 17, 2012

Mencari Istiqomah.

0
     Aku mencari-cari ayat yang sesuai untuk aku nukilkan dalam blog aku mengenai diri aku dan keluarga aku. Betapa aku tak dapat nak tumpu pada ibadat aku ketika di rumah kerana berbagai perkara. Terutamanya anak-anak yang bising. Aku malu bila ibadat dalam bulan Ramadhan yang aku lakukan amatlah sedikit sekali. Dah la sedikit, yang sedikit tu pun aku buat dalam keaadaan aku lalai dan alpa. Hilang kusyuk, hilang kesungguhan dan paling sedih sekali...hilang rasa pengharapan.

     Rupa-rupanya, Ustaz Hasrizal lebih dahulu mencatatkan semua itu dalam blognya. Catatan bertajuk Istiqamah Dalam "Positive Reinforcement" Kerana Allah seolah-olah menyamai apa yang aku rasa. Cuma lagi, Ustaz Hasrizal lebih matang dan berhikmah dalam menangani masalahnya.

     Aku..?? aku lebih dungu dan mengikut nafsu. Kerana nafsu, aku akhirnya berkasar dengan anak-anak aku. Hasilnya..?? memang aku dapat suasana rumah yang senyap dan tenteram. Tapi sembahyang aku tak jugak khusyuk sepertimana yang aku mahu. Sebabnya, aku menjadi sangat bersalah pada anak-anak aku kerana berlaku kasar terhadap mereka. Aku merampas kebahagiaan mereka dengan cara yang tak sepatutnya dilakukan oleh seorang yang lebih tua dan lebih berupaya untuk berfikir berbanding mereka. Sungguh aku malu...malau pada anak-anak aku sendiri. Ampunkanlah abah.....

nama pun budak-budak

bukanlah sesuatu yang pelik kalau depa nie kerjanya bermain

yang peliknya kalau tak main langsung

sepatutnya kita berhikmah. nak marah pun, marah dengan hikmah jugak

sebabnya...

kita tak pernah dengar Nabi kita mengasari anaknya

kalau kita nak berjaya....

ikutlah cara Nabi..

Nabi tak mengasari anak..

maka ikutlah cara dia..

ini gambar censored Husaini

dia sorang ja takdak jubah raya

tu laa..orang kecik memang la takdak saiz..hehehe

takpa ekk, nanti kita pakai baju lain..sian adik

No Response to "Mencari Istiqomah."

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...