Monday, August 20, 2012

The rest of the holiday.

So, rancangan untuk melawat West Lake dan bersiar-siar di Silk Street masih lagi tak kesampaian. At least, dapat jalan-jalan kat West Lake pun dah kira ok dah sebab kat situlah identiti Hangzhou yang sebenarnya. Jadinya, lewat petang tuh kami sengaja merancang untuk makan malam kat West Lake supaya kami dapat meneruskan rancangan kami yang terakhir ini.

Tangkap gambar kat depan Masjid Phoenix dulu.
 Direct translation yang bahasa cina kat banner merah tu ialah,
 "selamat hari tak puasa"...amek ko.

Pizza Hut. Makan pizza seafood ja.

Lepas makan, kami pun berkunjung ke West Lake yang berada di seberang jalan. Tapi Allah lebih mengetahui kerana kilat sabung-menyabung dan langit sangat gelap tatkala kami sampai di West Lake. Disebabkan mengelakkan hujan, kami cuma sempat berada 5 minit sahaja di West Lake.

Sampai kat hotel, kami terserempak dengan buggy car yang bawak pelancong jalan-jalan kat Nan Song Yu Jie. Tanpa segan-silu, kami pun naik la buggy car tuh. Seronok jugak layan buggy car time hujan-hujan.  Dapat tangkap gambar yang lain sikit dari yang lain. Heheheh...

Gambar dari buggy car waktu hujan dah reda sikit.

Sewaktu menaiki buggy car itulah kami mulai kenal dengan tempat-tempat berdekatan. Rupa-rupanya sangat banyak kedai-kedai yang menjual pelbagai barangan menarik di sepanjang jalan Nan Song Yu tuh. Balik ke hotel malam tuh, kami pun merancang rancangan yang baru pulak.

Esoknya, seawal pagi lagi kami dah check-out hotel untuk meneruskan rancangan kami malam tadi. Bila dah tahu ke mana nak dituju, semuanya akan jadi lebih mudah lagi

Hadi dan Hazwan kat kawasan membeli-belah

Husaini pun kena paksa jalan kaki.

Deretan kedai-kedai lama yang diberi nafas baru oleh kerajaan China.

Kedai cantik dan antik.

Banyak sungguh kedai untuk pelancong kat sini.

Shopping is a good therapy for women.

Cermin seperti yang pernah ada pada zaman Tok dan Opah kita dulu.

Sibuk memilih cenderahati.

Berenti "isi minyak" sekejap

Yang lain pun tumpang posing sama.

Letih berjalan.

Hari yang sangat panas.

Mujur jugak dalam kedai ada air-cond. Lega rasanya.

Kalau kat Malaysia, orang kaya-kaya ja pakai sutera. Tapi kat China, depa buat baju tidoq ja..

Letih dan lapar.

Kat bawah nie semuanya merakamkan gelagat Husaini.

Membeli baju-baju sutera. Haram lelaki memakai sutera. Justeru, hanya mama sahaja yang shopping.

Itu sahaja yang dapat kami cover kat Hangzhou nie. Cuaca terlalu panas dan tiap-tiap kali berhenti berehat, anak-anak akan cari air sejuk. Panas keterlaluan bercampur sejuk yang keterlaluan juga, jawapannya adalah batuk dan demam. Itulah yang berlaku kat Husaini. Dah nampak tanda-tanda yang dia akan demam sebab banyak minum ais kat Hangzhou nie.

Sebelum balik, singgah dulu untuk jamak.

Husaini yang kurang tinggi lagi...Hehehehehe...

Hadi dah nak jadi anak teruna dah. Dah pandai nak bergaya.

Alhamdulillah....Kalau tak kerana Dia Yang Maha Pemurah, kami sekeluarga takkan merasa melancong bersama-sama seperti ini. Pengalaman raya yang baru, pengalaman \jumpa pelbagai umat Islam dan seribu satu macam lagi pengalaman yang kami lalui. InsyaAllah\, lepas nie aku akan kongsikan pengalaman bersama pemandu teksi di Hangzhou pulak. InsyaAllah.

No Response to "The rest of the holiday."

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...