Tuesday, August 14, 2012

Walau dimana kita berada

0
     Dengar nie abah nak cakap. Walaupun kat mana kita berada, usahakanlah untuk cari masjid sampai jumpa. Suatu hari nanti, bila Hadi dan Hazwan dah besaq...dah tak tinggal dengan abah dan mama lagi. Dah ada rumah sendiri, jangan lupa datang masjid. Tak kira la Hadi ngan Hazwan nanti duduk kat Port Dickson ka, kat Jinhua ka, kat German ka...kat mana sekalipun, carilah jugak masjid. Nanti bila kita pi masjid dan selalu jaga solat berjemaah, Allah akan sayang kat kita. Bila kita pi masjid, itu sebagai tandanya kita masih ingat lagi kat Dia. InsyaAllah, sejauh mana pun merantau, Allah akan jaga kita jika kita usaha untuk jaga hak Dia.


Sembahyang terawih kat surau Jinhua.

     Itulah yang selalu aku dok cakap kat anak-anak aku dua-tiga menjak nie. Terasa bagai ketam mengajar anak berjalan lurus pun ada. Mana taknya, aku sendiri pun bukanlah insan yang terbaik untuk bagi nasihat macam tuh kat sesiapa pun. Tapi, kalau bukan aku yang bagi nasihat kat anak-anak aku, sapa lai nak bagi kan...?? Makanya, dalam menasihati anak aku itu..aku sebenarnya menasihati diri aku sendiri secara tak langsung.

     Sekarang nie, masih mudah lagi untuk aku menasihati anak-anak aku. Usia mereka yang masih lagi muda dan menyerap segalanya tanpa perlu banyak kepada perbahasan. Kalau ada perbahasan pun, keberadaan kami di China ini memberikan aku peluang yang sangat mudah untuk perbandingan. "Dia tak pi masjid sebab dia bukan orang Islam". Jawapan yang aku rasa sangat mudah dan sangat senang difahami.

     Aku rasa, akan tiba masanya saat anak-anak aku akan mempertikaikan nasihat aku bila mereka mula terdedah dengan segala macam budaya kat Malaysia nanti. Contohnya "kenapa Hadi kena pegi surau abah tapi anak Datuk Dr. Hj. Muhammad Fatah Al-Islami (bukan nama sebenar) tak pernah nampak pun kat masjid?". Kalau begitu keadaannya, aku sendiri pun tak boleh nak cari idea untuk bagi jawapan yang bernas kat anak-anak aku. Semoga kita semua dijauhkan dari perkara-perkara tersebut.

     Anyway, Ramadhan sudah hampir ke penghujungnya. Semoga amalan kita selama berada dalam bulan barakah ini diterima. InsyaAllah.
   

No Response to "Walau dimana kita berada"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...