Sunday, December 29, 2013

Motivasi kembali ke sekolah

0
     Minggu nie kiranya dah bermula la persekolahan sessi 2013/2014. Hadi akan masuk darjah 3. Hazwan pulak dah nak naik darjah 1. Hafiz pulak nak masuk pra-sekolah dah. Kalau dulu-dulu, musim sekolah ataupun bukan musim sekolah sama sahaja bagi kami sekeluarga. Tapi sekarang nie dah lain. Masing-masing dah ada komitmen sendiri. Lepas nie, kami jugak akan jadi sama seperti kebanyakkan ibubapa yang terikat dengan takwim persekolahan. Biasalah tuh, sebuah perjalan hidup yang normal untuk sebuah keluarga.

     Kebetulan pulak ada kem motivasi anjuran Akademi Al-Fateh dengan kerjasama Masjid Bandar Springhill. Acara majlis pun simple sahaja dan tidak melibatkan sampai kena menginap sehingga 2 atau 3 hari di tempat program. Satu peluang yang baik untuk bagi pendedahan kepada Hadi dan Hazwan.

Advertisement di depan pintu pagar Masjid Bandar Springhill

     Rasanya, bila tengok ada gambar Imam Muda Fakhrul tuh...memang satu dorongan untuk aku hantar Hadi dan Hazwan ke program nie. Moga-moga keberkatan yang ada pada Imam Fakhrul tuh, dapat la sikit kat anak-anak aku jugak. Kiranya nak mengambil tabarruk dari orang-orang alim la nie. Heheheheh.... Perkara yang keduanya, sebab benda baik dan dekat sangat dengan rumah. Rasanya tak perlu nak fikir panjang-panjang lagi dah. Terus sahaja aku enrolled Hadi dan Hazwan untuk program nie.

Baru lepas daftar. Menunggu dalam masjid

Kumpul dahulu sebelum bergerak ke Dewan Masjid

 Seronok sangat dapat banyak kawan.

Waktu makan tengahari. Dah pandai bawak diri sendiri dah.

 Imam Muda Fakhrul bergerak ke dewan makan

Sihat budak baju hitam tuh

Makan lagi


     Gambar tak banyak sangat sebab usai sahaja hantar Hadi dan Hazwan pagi tu, aku terus balik rumah sebab nak sambung study. Hari Khamis nie dah ada exam, makanya kena struggle la sikit. Dalam waktu Zohor tuh, ada la pi melawat sekejap sambil-sambil datang berjemaah tuh. Kemudian sekali lagi waktu Asar dan program pun selesai. AJK masjid memberikan comment yang sangat bagus untuk program nie, Depa cakap, Imam Muda Fakhrul sangat bersemangat memberikan motivasi kepada anak-anak yang hadir. Anak-anak pula, semunya jadi sangat cooperative dan teruja dengan program yang dijalankan. Syukurlah bila dapat feedback yang baik sebegitu.

     Kalau ditengokkan pada jumlah kehadiran, memang memberansangkan. Rasa-rasanya, promosi hanyalah diadakan di dalam kawasan Bandar Springhill sahaja, tapi apabila tiba harinya...ramai pulak anak-anak yang datang dari luar Bandar Springhill. Aku dapat rasakan yang warga Port Dickson nie memang dahagakan program motivasi untuk anak-anak mereka. Kat sini agak sukar nak cari pendidikan alternatif seperti Little Caliph, Kumon, Smart Reader atau Brainy Bunch. Kalau ada pun agak jauh hingga ke Seremban. Terasa sedikit ketinggalan dari anak-anak yang menetap di Bangi atau Shah Alam. Moga-moga akan ada lagi program sebegini di masa hadapan.

Husain jugak rileks layan tengok tv. 

Dapat jugak merasa bergambar bersama orang-orang alim nie. Alhamdulillah.


No Response to "Motivasi kembali ke sekolah"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...