Monday, December 16, 2013

Musim berkhatan

0
     Minggu lepas, 2 orang anak aku dah selamat pun berkahatan. Mudah sungguh ruapanya berkhatan pada alaf baru nie. Pakai laser, kurang darah dan cepat baik seperti yang diakui oleh klinik tempat anak-anak aku berkhatan.

Hehehe...memang mengekalkan ciri-ciri loghat tempatan sungguh.

     Hajat untuk menunaikan ibadah khatan untuk anak-anak aku nie dah pun terdetik sejak dari tahun lepas lagi. Tapi kerana kesibukkan dan beberapa alasan lain lagi, maka hanya tahun ini sahajalah dapat ditunaikan hajat itu. Khatan ini adalah wajib untuk lelaki seperti yang dipersetujui oleh jumhur ulama' apatah lagi bagi kita yang mengikuti mazhab Syafie ini. Jumhur ulama' yea, bukan semua ulama'. Kalau ada yang berbeza pendapat tuh, tak perlu gaduh-gaduh. Kita raikan perbezaan pendapat dengan senang hati. Alhamdulillah, dapat jugak kami melakukan ibadat ini dengan mudah. Anak-anak pun senang nak dibawa berbincang dan tak perlu berhujah panjang.

     Hanya Hazwan dan Hadi sahaja yang berkhatan. Kemudian bergabung pulak dengan sepupunya yang dua orang lagi. Maka kesemuanya menjadi 4 orang untuk dikhatankan. Hadi dah nak naik darjah 3 dan Hazwan dah nak naik darjah 1. Bila ramai-ramai berkhatan dengan sepupu, kerisauan tuh nampak hilang langsung dari muka Hazwan dan Hadi. Setidak-tidaknya, jadi motivasi yang baik untuk depa empat orang.

Gambar sebelum ke klinik. Hadi, Irfan, Asyraf dan Hazwan

 Husaini pun menyibuk sama jugak.

 Biarlah happy, apa yang nak ditakutkan pun. yea tak..??

     Bila samapi di klinik, rupanya ada seorang budak yang sedang dikhatankan oleh doktor. Kebetulan pulak budak tuh menjerit dalam bilik rawatan sampai terdengar kat luar. Cuak la sikit keempat-empat orang tuh. Tapi mujur jugak bila budak yang menjerit tuh senyum sahaja bila keluar dari bilik rawatan. Kurang la sikit risaunya budak-budak nie.

Tengah tunggu giliran.

Hazwan ditenangkan oleh mama. Ada riak muka risau sikit tuh.

 Husaini jugak yang jadi penghibur abang-abang.

     Kemudian bila masuk ke bilik rawatan, aku dan isteri masuk sekali. Dapatlah aku saksikan proses berkhatan secara langsung  dari mula hingga akhirnya. Sesuatu yang aku sendiri tak tengok waktu aku dikhatankan 25 tahun dahulu. Tapi memang betul la kurang darah. Bila pakai laser nie, darah jadi beku dengan serta-merta. Walaupun ada sedikit darah dihujung-hujung proses jahitan tuh, tapi memang sangat sedikit berbanding tak pakai laser. Bagus sungguh kemajuan perubatan sekarang.

Hadi kat atas katil. Rilek jerk Hadi

Hazwan pun rilek jugak. Steady la Hazwan.

Dah selesai. Ada la muka sakit sikit Hazwan tuh. Hehehehe..

 Hadi pun dah selesai tapi steady jugak lagi.

     Itulah gambar yang terakhir dapat aku rakamkan pakai Nikon aku. Selepas dari tuh, aku pun berangkat balik ke PD seorang diri. Wife aku amik cuti seminggu dan duduk kat kampung untuk jaga anak-anak aku. Jaga orang sakit punya pasal, tak sempat wife aku nak amik gambar banyak-banyak.

     Tapi selepas 4 hari, aku balik semula ke kampung untuk menjemput wife aku balik PD. Alhamdulillah, anak-anak aku dan sepupunya dah beransur sembuh. Tidur malam pun dah lasak dan tak sakit sangat lagi. Walaupun kelakar sebab dok usung kain pelikat besar ke sana - ke mari, tapi itulah kenangannya bila nak jadi orang besar. Sekali seumur hidup. Belum pernah lagi aku dengar orang khatan 2 kali. Hehehehehe...

Nak ke mana la 3 orang pesakit nie?

 Hafiz pun nak menyibuk jugak.

Gaya superman pendek dan bulat... hehehehe

Dalam "wad" khatan. Main game dan layan movie kat laptop

Dhiya pun suka temankan abang-abang dia

Pak Lang belikan lego besar. TQ Pak Lang....

Masing-masing tengah busy buat assignment lego

Dr. Pak Lang tengah ajar Hadi buat helikopter pakai lego.

Gambar kat PD nie. Husaini nak jadi minion macam dalam Despicable Me.

 Dhiya Raudhah pun dah makin besar.

Buat muka cute la tuh

Dhiya layan abah main bantal

     Hadi dan Hazwan masih lagi kat kampung sebab tak fully recover lagi. Lagi pun, memang bebudak tuh nak tinggal sana sebab ada sepupu depa sekali. Kebetulan pulak musim tengkujuh kat pantai timur sekarang nie, memang saat yang dinantikanlah sebab nanti bila dah sihat, boleh la main air hujan secara besar-besaran. Biarkanlah duduk kat kampung dan main banjir sementara cuti sekolah nie. Dulu waktu aku kecik-kecik pun suka jugak main banjir. Biasalah tuh....

     Syukurlah semuanya dah selamat. Sekejap ja rasanya dah besar budak-budak nie. Moga-moga catatan blog nie akan jadi kenang-kenangan dimasa hadapan dan semoga anak-anak aku jadi orang yang baik bila besar nanti. InsyaAllah.

No Response to "Musim berkhatan"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...