Tuesday, December 31, 2013

Tajul Hazwan dan darjah satu

0
     Hari nie belum lagi hari pertama persekolahan tapi Tajul Hazwan kena hadir ke sekolah untuk tujuan ujian bagi menentukan kedudukan kelas. Hari Khamis nie baru persekolahan bermula. Kiranya hal-hal yang berkaitan dengan administrative nie, dapat diselesaikan sebelum kelas bermula la. Bagus jugak buat macam tuh, boleh mengurangkan kelam-kabut dihari pertama persekolahan.

     Sekolah Hazwan dengan rumah kami nie dekat sangat. Lebih kurang 2.5 km sahaja. Kalau diperhatikan betul-betul...rasanya boleh nampak bumbung sekolah dari rumah kami nie. Dulu waktu aku duduk belajar kat Perak pun macam tuh jugak. Dekat sungguh rumah dengan sekolah. Darjah satu pun aku cuma bawak basikal sendiri sahaja untuk ke sekolah.

     Hazwan waktu menjawab ujian diagnostik kat sekolah

 "Siapa dah siap angkat tangan". Siap berdiri lagi Hazwan

     Pendaftaran bermula dalam jam 8.00 pagi, Disebabkan hanya darjah satu sahaja yang perlu hadir pada hari ini, makanya kawasan sekolah tak la berserabut sangat. Semuanya terkawal hinggakan nak beli buku sekolah daripada koperasi pun sangat mudah. Sekejap sahaja dah selesai semua hal. Cuma lagi menunggu ujian habis dan penilaian dari guru sahaja yang makan masa sikit. Maklumlah, 180 orang murid untuk diselesaikan dalam masa kurang dari satu jam, mencabar jugak tuh. Sedang anak-anak menjawab ujian, ibubapa diberikan penerangan tentang aturan dan polisi sekolah. Penekanan terhadap PIBG juga banyak dibicarakan dalam program yang sama.

Ibubapa kusyuk mendengar 

Hazwan dah habis ujian. Kelas pun dah confirm dah.

Dah nak selesai dah hal sekolah untuk hari ini.

Didudukan dalam satu kelompok bagi murid-murid kelas yang sama.

Kelas 1 Earth, Sekolah Kebangsaan Lukut.

Hadi pun datang memberikan sokongan kepada Hazwan. Hehehehe

Sepinggan nasik lemak, 2 gelas air ngan 2 sosej jerk. Alhamdulillah.

     Dah diajarkan kepada Hazwan cara-cara nak membeli kat kantin. Tapi takdak la nak risau sangat sebab Hadi ada dalam sekolah yang sama. Aku sukakan sekolah nie sebab jaraknya yang dekat dan pengetuanya yang baik sekali. Rajin sekali pengetuanya menunggu kehadiran anak-anak muridnya di pagar sekolah saban hari sambil bersalam dengan murid-murid dan ibubapa yang baru tiba. Tak pernah lagi aku jumpa pengetua sekolah lain yang ada attitude yang sama. Syukurlah anak-anak aku dapat belajar dan ambil iktibar dari sikap orang-orang yang baik. Abah doakan agar Hazwan berjaya di dunia dan akhirat walau dalam apa jua perkara sekalipun. InsyaAllah.

No Response to "Tajul Hazwan dan darjah satu"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...