Wednesday, March 5, 2014

Nikmat hujan

0
   
     Jalan-jalan cari makan dengan keluarga di Staidum Paroi hari Ahad bebaru nie. Kebetulan pulak memang ada 2 event kat area Paroi yang membuatkan Paroi menjadi tumpuan ramai. Dan kebetulan pulak, hujan pun turun petang tuh bersama angin yang kuat. Gabungan angin dan air hujan membuatkan petang Ahad tuh terasa sejuk dan nyaman. Selesa untuk beriadah bersama keluarga.

     Memang ramai orang yang terasa sulit dengan ujian cuaca panas sekarang nie, termasuklah kami sekeluarga jugak. Semua orang mengharapkan keadaan ini akan berubah dan bertambah baik dengan hadirnya hujan. Semua orang sedia maklum, hanya Dia sahaja yang mampu menurunkan hujan, bukan manusia, bukan makhluk. Bila hujan turun waktu petang Ahad tuh, aku tengok tak kira tua atau muda, couple atau single, free hair atau tudung, baju ketat atau jubah labuh, senonoh atau tidak senonoh....semuanya bagaikan serentak mengucapkan Alhamdulillah. Alhamdulillah....itulah yang jelas dapat aku dengar dari orang-orang sekeliling tempat makan kami. Segala puji bagi Allah. Hebat sungguh aturan-Nya.

     Bila Allah nak bagi tarbiah itu mudah sahaja bagi Dia. Hanya dengan sedikit kebesaran-Nya, semua lapisan manusia pantas mengucapkan syukur yang tak terhingga. Itulah sebenarnya fitrah manusia. Fitrah untuk kembali kepada Pencipta. Syukurlah aku berada di sana untuk sama-sama berlajar didikan baru ini.

Dhiya ikut pi makan jugak  

Rahmat untuk Husaini. Tidur tak kira tempat dan waktu

Lagi besar, lagi kurus pulak Hadi nie

 Hazwan pun sama, dah tak bulat macam dulu lagi dah

Hujan yang kita lupai nikmatnya waktu senang.

     Itu peristiwa hari Ahad. Hari Isnin pulak, wife aku kena attend kursus kat Kuala Lumpur selama 3 hari, Tinggallah aku menjadi Mr. Mama bersama anak-anak semua. Yang masih lagi steady adalah Husaini. Asal bukak mata sahaja, rajin sungguh mengemas rumah. Bercakap pulak, walaupun pelat tapi bukan main banyak lagi bercakap. Kuota mengemas dan bercakap tuh akan berenti bila dia tidur. Hehehehehe...senyum tengok gelagat bebudak nie. Hafiz plak, tanak bergambar dah, sebab tuh takdak gambar Hafiz yang boleh aku upload untuk entry kali nie.

'Berehat' dari rutin mengemas rumah

No Response to "Nikmat hujan"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...