Sunday, July 19, 2015

Perkara yang tidak disangka-sangka

0
     Hari Ahad kami dah bertolak balik ke Alor Setar (begitulah perancangannya). Hari nie adalah hari raya ke-3. Selalunya, kalau hari raya ke-3 memang hari yang sedikit special untuk aku. Pada tiap-tiap tahun, kami yang pernah belajar sekelas di Kolej Sultan Abdul Hamid dari kelas 5 Science 1 akan berkumpul dihari raya ke-3 di rumah Cikgu Fauziah (Cikgu BM) dan Ustazah Mariah (Pendidikan Islam). This get together has never fail since 1996 if not mistaken.

     Dulu memang ramai. Waktu bujang, waktu takdak commitment...memang mudah untul berkumpul seluruh kelas pada hari tersebut. Tapi bila masing-masing dah berkahwin dan ada tanggungjawab lain yang lebih penting, makanya kehadiran jadi berkurangan. Kadang-kadang beraya kat rumah mertua, kadang-kadang kat rumah sendiri. Ada yang duduk kat oversea, ada yang beraya di rumah saudara mara lain. Macam-macam lagi alasan.

     Walaupun begitu, kekurangan tuh diganti dengan kehadiran anak-anak kecil pulak. Kalau satu family dah jadi 4 orang, 5 family sahaja dah dekat 20 orang yang akan hadir ke rumah cikgu. Cikgu pun dah masak akan trend kami nie so, raya ke-3 cikgu dan ustazah akan sewa khemah dan catering berbagai. Hari raya ke-3 diisytiharkan sebagai rumah terbuka untuk cikgu dan ustazah. Setiap kali hampir raya, ustazah akan bermegah-megah dengan kami yang tak pernah jemu melawatnya ketika raya. Habis semua tetamu akan mendengar tentang kami dari mulut ustazah.

     Tapi tahun nie rekod tersebut akhirnya lebur. Ntah dimana silapnya, semua tak sempat untuk hadir. Banyak yang kena balik awal untuk bekerja. Dengarnya, ustazah dan cikgu kecewa tahun nie. Kesian....kat cikgu kesian, kat ustazah pun kesian dan kat kami pun kesian. Rasanya, kena ada tindakan susulan. Rasanya, molek kalau kami berpakat untuk belanja cikgu dan ustazah dinner di mana-mana yang sesuai. Hmmm...boleh diketengahkan jugak idea nie.

     Anyway, on the way balik ke Alor Setar...kami disajikan dengan kesesakkan lalulintas dari Machang ke Jeli. Perjalanan yang amik masa 4 jam kini menjadi 10 jam. Lepas sahaja dari Jambatan Tasik Banding tuh, semua pakat tertidur sebab dan petang. Tinggal Hazwan sahaja masih berjaga.

     Kemudian dengan mulutnya yang memang tak reti nak filter tuh, tetiba dia cakap "Hazwan rasa macam nak tengok gajah la. Tu signboard tuh kata ada gajah nanti". Wife aku melarang percakapan sebegitu kerana memikirkan ramai sangat dalam kereta kami. 5 minit kemudian, sekumpulan gajah yang besarjumlahnya pun berjalan di tepi jalanraya. Kami dapat lihat semuanya dengan mata kepala kami. Hazwan la yang paling excited sekali sebab tercapai jugak apa yang dihajati.

     Terkedu kami suami isteri. Sepanjang menggunakan laluan tuh sebelum nie, tak pernah kami terserempak dengan gajah. Hanya ada signboard sahaja. Sejak dari itu, Hazwan jadi berhati-hati sikit bila bercakap. Hehehehe...

     Syukur kerana kami selamat. Syukur jugak kerana diberikan peluang untuk tengok sesuatu yang luar dari kebiasaan setelah lama sangkut dalam jem.

     Esoknya, viral dalam whatapps kata ada gajah mengamuk kat Gerik. Cerita bohong yang akhirnya dijelaskan bahawa kereta rosak tuh adalah kereta yang eksiden. Kesian gajah kena fitnah. Mengamuk pulak gajah tuh sebab kena tuduh yang bukan-bukan.....macam-macam.

Ada orang whatapps gambar nie. Mujur la gajah tuh lalu tepi ja, kalau tidur tengah jalan? 

No Response to "Perkara yang tidak disangka-sangka"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...