Thursday, March 17, 2016

Setahun Sudah Berlalu

0
     Sedar tak sedar, dah setahun aku bekerja dalam karier yang baru nie. Alhamdulillah, beberapa KPI penting tahun lepas dapat jugak aku capai menjadikan keseluruhan pencapaian agak memberangsangkan. Tapi terus terang cakap, masih banyak lagi yang perlu aku pelajari.

     Sebenarnya, aku masih teringat lagi tentang kerja-kerja lama aku sebagai automotive design engineer. Lama tuh aku berkecimpung dalam bidang automotive nie. Banyak sangat yang aku belajar sebab memang minat dalam graphic dan engineering. Sekarang nie pun, masih lagi dok contact dengan kawan-kawan dalam industri. Kengkawan pulak ramai yang dah advanced. Especially yang kerja kat luar negara tuh, banyak yang share perception baru pasal industri automotive nie. Memang menarik dan sangat mengujakan.

     Kalau sesuatu bidang yang kita minat kemudian kita dapat expand lagi knowledge kita, those are just some of important things that keep us improving in work. Macam contoh kawan-kawan aku yang kerja kat oversea, diorang dapat peluang untuk belajar benda-benda baru dalam automotive engineering. Perspektif diorang jadi lebih terbuka dan luas. Tambahan pulak gaji tinggi yang ditawarkan kat sana, pastiya menambahkan lagi motivasi diri. Kerja pun seronok, duit pun banyak. Memang la ada sedikit pressure kat situ dan beberapa masalah lain but again, in order to make our learning curve to have a significant climbing related to time, we need to be adventurous. Teknologi sentiasa berubah dan untuk mana-mana individu yang enggan berubah, pasti akan tertinggal. Contohnya, teknologi sekarang nie, sapa sangka yang tengah consider nak pakai kertas untuk buat hood kereta. Innovatif sungguh.

Projek terkahir sebelum bertukar bidang.

     Tapi menghasilkan kereta bukanlah lagi menjadi keutamaan aku. Aku dah tukar kerjaya dan inilah jalan yang aku pilih. Aku dah maklum sebelum ini bahawa jalan aku pastinya sedikit sukar kerana aku kena mula balik dari bawah. Foundation dalam research memang, sempoi-sempoi sahaja. Bab pedagogy memang la celaru terus. Kemudian, bilangan paper yang dah publish pulak...hahahha, memang sedih la. Jauh sungguh aku nie.

     Tapi itulah ceritanya. Inilah jalan yang aku pilih kerana aku ada agenda lain dalam hidup aku. Aku sangat berharap aku dapat menyampaikan ilmu yang berguna kepada orang ramai. Tujuannya, agar aku beroleh kebaikan yang lebih baik lagi dari gaji yang banyak dan kehidupan expatriate. Baru sedar sekarang nie kena banyak berkorban. Moga-moga dipermudahkanlah. Moga-moga tak berubah la niat aku nie hendaknya. Kerja bukan untuk KPI. Singkat sungguh kalau aku ada pemikiran begitu. 

No Response to "Setahun Sudah Berlalu"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...