Thursday, April 14, 2011

Kongsi-kongsi pertanyaan

0
Betul ka 25 Disember tuh tarikh Nabi Isa dilahirkan..??

Kalau kita baca terjemahan Al-Quran Surah Maryam :-

[23]
(Ketika ia hendak bersalin) maka sakit beranak itu memaksanya (pergi bersandar) ke pangkal sebatang pohon tamar (kurma); ia berkata alangkah baiknya kalau aku mati sebelum ini dan menjadilah aku sesuatu yang dilupakan orang dan tidak dikenang-kenang!

[24]
Lalu ia diseru dari sebelah bawahnya:" Janganlah engkau berdukacita (wahai Maryam), sesungguhnya Tuhanmu telah menjadikan di bawahmu sebatang anak sungai.

[25]
Dan gegarlah ke arahmu batang pohon tamar itu, supaya gugur kepadamu buah tamar yang masak.

Kalau kita cari dalam internet maklumat pasal buah tamar nie, kita boleh tahu yang buah tamar selalunya masak pada musim panas. Boleh klik kat sini untuk baca lebih lanjut. Jadinya, bulan Disember tuh musim sejuk. Mustahil la pulak Siti Maryam dapat makan buah tamar yang masak pada musim sejuk.

Hal yang kedua plak kalau kita cari dalam Bible pasal kelahiran Nabi Isa nie, kita akan jumpa cerita yang agak panjang la. Cuba ambil ayat dari sini : Luke 2:1-20 (New International Version, ©2011). Bible nie kita kena sebut sekali dengan version dia sebab dah terlalu banyak sangat version Bible dalam dunia nie. Setiap satunya berkemungkinan besar tak sama dengan yang lain. Kembali kepada topik, kita amik ayat ke-8.

And there were shepherds living out in the fields nearby, keeping watch over their flocks at night.

Gambar diambil dari Wikipedia

Dalam Bible menceritakan pada hari kelahiran Nabi Isa, ada malaikat datang kepada gembala biri-biri yang ada berdekatan dengan tempat kelahiran dan memberitahu mereka akan berita gembira kelahiran Al-Masih. Begitulah lebih kurang.
 
Gembala biri-biri nie, menjaga biri-biri diorang sebelah malam. Kalau kat Malaysia, memang sesuatu yang sangat pelik tapi kalau kat kawasan Palestin sana, itu adalah perkara normal pada musim panas. Sebabnya, siang terlalu panas dan tak memungkinkan orang atau ternakan keluar dari rumah. Melainkan pada malam hari yang sejuk sedikit berbanding siang. Situasi yang dinyatakan dalam Bible ini, adalah selari dengan situasi dalam Al-Quran yang menggambarkan kejadian ini berlaku pada musim panas.
 
Logiknya kalau kelahiran Nabi Isa dimusim sejuk, malam hari akan jadi tersangat sejuk la pulak. Akan jadi sangat mustahil la pulak andai ada orang mengembala biri-biri dimalam hari pada musim sejuk. Biri-biri pun, mungkin hanya dapat makan salji sahaja, padahal makanan biri-biri adalah rumput.
 
Jadi, berbalik kepada soalan yang mula-mula tadi. Betul ka Nabi Isa dilahirkan pada 25 Disember seperti yang dinyatakan oleh orang-orang Kristian? Mana pulak datangnya tradisi pokok Krismas yang dimuliakan setiap kali menjelangnya hari kelahiran Nabi Isa? Bagi aku, pokok kurma la yang patutnya dimuliakan oleh orang Kristian sebab Siti Maryam bersandar kepada pokok kurma ketika melahirkan Nabi Isa. Bukannya pokok Krismas. 
 
Itu sajalah pertanyaan untuk kali ini. Wassalam...

No Response to "Kongsi-kongsi pertanyaan"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...