Saturday, April 2, 2011

Kaitan yang lain pulak...

0

Cerita 1:
Minggu depan dah nak mula F1 Grand Prix kat Malaysia. Disebabkan Team Lotus dapat nombor 3 bebaru nie, memang bising sikit la kat opis sekarang.

Bahrain sepatutnya termasuk dalam kalendar F1 setiap tahun tapi tahun ini, negara Bahrain terpaksa digugurkan kerana keadaan negaranya yang tidak aman. Sama seperti Libya, keadaan tidak aman di Bahrain ini berlaku kerana rakyat memberontak menentang pemerintahan yang zalim. Sama juga seperti Libya, kerajaan Bahrain telah mengambil langkah yang sangat drastik untuk menangani masalah ini. Kerajaan Bahrain telah sewenang-wenangnya membunuh rakyat sendiri dalam memadamkan api pemberontakan. Kezaliman ini berterusan dan mendapat pula bantuan ketenteraan dari Arab Saudi. Maka, tentera Bahrain dan tentera Arab Saudi bersatu membunuh rakyat Bahrain yang tidak ada bantuan ketenteraan langsung. 

Kalau di Libya, Muammar Gaddaffi yang membunuh para pemberontak disifatkan sebagai kejam. Rejim Muammar Gaddafi telah dikecam dan diberi amaran keras oleh Amerika dan PBB.  Amerika akhirnya mengambil keputusan untuk campur tangan tapi Amerika tidak menghantar tentera mereka kerana tidak mahu perkara di Iraq berulang. Sebaliknya mereka hanya menghantar CIA untuk membantu pemberontak dan meracun orang-orang kanan Muammar Gaddafi supaya berpaling tadah. 

Itu di Libya, lain pula ceritanya di Bahrain. Amerika dan PBB hanya berdiam diri sahaja tentang apa yang berlaku di Bahrain. Mereka menyifatkan apa yang berlaku adalah perselisihan antara Sunni dan Syiah. Itulah yang tercatat pada berita-berita utama mereka.

Tapi, ramai juga yang telah tahu bahawa Arab Saudi juga merupakan sekutu Amerika. Seringkali apabila wujud pakatan negara-negara pengeluar minyak untuk mengenakan sekatan minyak ke atas Amerika, Arab Saudi lah yang menggagalkannya.

Cerita 2:
Selepas DUN Sarawak dibubarkan, pastinya kerajaan Malaysia memerlukan wang yang banyak untuk menghadapi pilihanraya di Sarawak. Entah macam mana tak lama selepas pembubaran DUN, Petrosaudi berkenan melabur dengan 1MDB (1Malaysia Development Berhad) dengan sejumlah USD yang sangat banyak. Tak lama selepas kerajaan Arab Saudi berlaku zalim terhadap rakyat Bahrain, Perdana Menteri kita menyatakan sokongan penuh diatas tindakan Arab Saudi itu (klik sini). Hmmm....padahal dalam satu forum (Perdana Global Peace) yang berlangsung di PWTC Disember 2005 yang dulu, kita dengan lantangnya menekankan agar membunuh merupakan satu kesalahan walaupun membunuh kerana berperang.



Kaitannya :-
Minggu nie saham Petronas Chemical dan Petronas Dagangan naik mencanak-canak. Satu indikasi ekonomi yang baik sebelum pilihanraya. Harga minyak dunia plak dah naik disebabkan pergolakkan kat negara-negara arab. Mungkin lepas plihanraya kita akan dengar kenaikan kat negara kita jugak kot. Sabar jer la...

No Response to "Kaitan yang lain pulak..."

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...