Wednesday, August 10, 2011

Penduduk kita makin bertambah

0
Minggu lepas (2 Ogos 2011) Malaysiakini melaporkan seorang warga Indonesia yang merupakan pemastautin tetap telah mendapat title warganegara dan layak mengundi dalam tempoh hanya beberapa jam. Nak baca Malaysiakini kena subscribe dulu, tapi boleh baca selanjutnya dari blog Penoreh Getah (klik sini)

Perkara nie menunjukkan perjuangan BERSIH adalah relevan. Isu nie jugak menunjukkan yang pilihanraya dah dekat sangat. Bagi yang opportunist tuh, time nie bagus kalau nak beli saham. Selalunya indeks akan naik untuk menunjukkan ekonomi negara semakin baik dan pelabur yakin kepada kerajaan yang memerintah sekarang. 2-3 minggu sebelum mengundi, make sure jual siap-siap, jangan tunggu lama-lama.

Bila cerita nie meletup kat internet, banyak la statistik pendatang haram dan halal yang boleh kita baca dari akhbar arus perdana. Banyak sungguh rupa-rupanya. Kalau semua jumlah tuh dapat title warganegara, maka bertambahlah jumlah rakyat Malaysia dengan mendadaknya. Sudah pasti ada pihak yang mendapat keuntungan dari peristiwa ini.

Bagi aku, tak kiralah sama ada warganegara atau bukan. Sepatutnya, kita kena fikir dari sudut dakwah berkenaan dengan mereka ini. Kalau setakat 2-3 orang, mungkin kita boleh pandang ringan lagi tapi sekarang kita dah pun tahu mereka ini cukup ramai. Perlu ada satu sessi yang kita kena sediakan untuk mereka supaya mereka diingatkan kepada agama. Contohnya, kita kena sediakan satu sessi tazkirah dalam bahasa Bangladesh atau Indon atau Myanmar untuk memenuhi tuntutan dakwah ke atas mereka. Kebanyakkannya yang datang ke Malaysia nie orang yang susah-susah. Yang kurang mendapat pendidikan agama yang formal di negara mereka. Besarlah pahala yang kita dapat kalau kita juga ada usaha ke atas mereka ini. Setakat ini, hanya Masjid Seri Petaling sahaja yang aku jumpa yang imamnya mampu untuk memberi tazkirah dalam Bahasa Melayu, Urdu, English dan Arab. Semua tuh dari imam yang sama. Cukup hebat.

Perkara ini menjadi tanggunjawab semua, bukan hanya parti-parti politik tertentu sahaja. Ini kerana kerja dakwah adalah tanggungjawab setiap Muslim di atas muka bumi ini. Kerana Allah Ta'ala

No Response to "Penduduk kita makin bertambah"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...