Sunday, April 8, 2012

Minggu-minggu awal

0
     China baru ja melalui musim yang sangat sejuk dalam bulan Februari tempoh hari. Kedatangan aku ke sini pada penghujung bulan Mac memang tindakan yang agak bijak kerana terlepas dari suhu yang sangat sejuk. Kebetulan, aku nie jenis yang tak tahan sejuk pun. Memang kena sangat la tuh

     Walaupun begitu, suhu masih lagi tak menentu. Kengkadang suhunya ada 16 degree Celcius dan kengkadang jadi 5 degree Celcius. Walaupun dah agak tinggi, tapi disebabkan aku nie tak biasa dengan suhu sejuk...seminggu pertama tuh memang siksa betul rasanya. Sepanjang minggu hidung aku tersumbat sampaikan tak boleh nak tido. Kena pulak waktu subuh kat sini awal. Pukul 4.30 pagi dah masuk subuh. Nak bangun punyalah susah, sejuk sungguh rasanya. Lepas tuh, nak amik air sembahyang pun satu hal. Boleh termenung dulu depan pili air tuh sementara menunggu air jadi panas. Dah amik air sembahyang pun satu hal pulak lagi. Menggeletar la jugak nak sembahyang sebab menahan sejuk. Bila dah bangun kena air sejuk kat muka, maka dah tak boleh nak tido lagi dah. Mata jadi bulat, hilang rasa mengantuk. Sudahnya, seminggu jugak la mata aku nie lebam sebab tak cukup tido.

 Kawan2 dari Lotus Malaysia. Makan kat kedai Iraq

Dalam kedai okay sikit. Luar kedai, sejuk tak ingat

Amin Latiff (kiri sekali) dah 5 tahun jugak la duduk kat Jinhua nie

My dinner, Chicken Shawarma (kebab ayam dengan roti pita jerk)

     Tapi Alhamdulillah, selepas seminggu..badan pun jadi macam dah adapt dengan environment. Bila dah adapted, maka mudah la sikit untuk keselesaan diri sendiri. Hidung dah tak tersumbat lagi, tido pun dah cukup, baju pun dah tak banyak pakai sebab dah tahan sejuk. Rasa selesa laa..Seminggu nie, memang tak dapat nak tengok muka kat cermin. Sebabnya, cermin ada satu sahaja dan lokasinya dalam bilik air ja. Kat bilik air pulak mandi air panas. Maka, banyak wap melekat kat cermin tuh membuatkan aku tak nampak muka aku sendiri. Bila rasa macam dah tahan mandi dengan air sejuk, baru la perasan yang kulit muka pun dah mengelupas sebab cuaca sejuk. Dekat sini, walaupun cuaca sejuk tapi udaranya kering. Kulit dan bibir jadi kering dan mengelupas.

     Terpaksa la beli olive oil untuk sapu kat kulit yang kering, Bergaduh  la pulak dengan salesgirl kat watson tuh sebabnya dia dok suruh aku amik 2 botol olive oil instead of 1 botol. Dia dok ulang cakap bahasa cina berkali-kali suruh amik jugak. Aku cakap kat dia " wo pu yau". Tengah jalan nak balik tuh baru la aku perasan, rupanya cina Watson tuh cakap " mai yi ke, song yi ke". Lerrrr..... Beli satu free satu rupanya. Padan la dia mati-mati suruh aku amik 2 jugak...ish..ish..ish...

     Bila dah seminggu, baru la kenal erti lapar disebabkan cuaca sejuk. Kerja lain takdak, nak menguyah ja kerjanya. Seminggu pertama nie, kita masih lagi berada di tempat baru. Kita tak terasa nak makan di rumah lagi. Semuanya nak makan kat kedai kalau boleh. Rasa macam vacation. Tapi lepas seminggu nanti tengoklah macam mana. Rasanya nak keluar rumah pun malas. Kalau kat rumah takdak menda nak makan sekali pun, sanggup minum air kosong ja sebab malas nak keluar. So minggu nie, balun dulu puas-puas.

Nie ada kedai China Xinjiang (China Muslim). Cakap kat teksi nak pegi MOHAMMODE...Insya Allah sampai la kat sini

Satay kambing takdak kuah. Makan cenggitu ja

Makan nasik dengan chopstick. Biasa la tuh

Azman dengan Amin

Aku dengan Shafiq - housemate aku kat Jinhua

Selalunya kami jalan kaki sebab tak tahu nak cakap cina dengan drebar teksi. Tuh yang sihat tubuh badan tuh. Hehehehehe.
    

No Response to "Minggu-minggu awal"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...