Saturday, April 28, 2012

Pendahuluan sebuah buku

0

Alif laam miim.

Kitab (Al-Quran) ini tidak ada keraguan padanya; petunjuk bagi mereka yang bertaqwa


     Alhamdulillah, syukur rasanya bila dikurniakan masa dan keupayaan untuk membaca bermacam-macam buku dan kitab dalam dunia nie. Membaca jambatan ilmu. Walaupun pada mulanya, kita tak berapa pasti apa benda yang kita baca pada hari ini, InsyaAllah kekeliruan itu akan terjawab kalau kita terus mencari. Bagi aku, membaca itu semacam jigsaw puzzle yang besar. Hari ini dapat sekeping, esok dapat sekeping lagi. Bila bercantum kepingan-kepingan jigsawa puzzle tuh, baru la terlopong mulut. ".......Oooooo....macam nie ka". Dicantumkan pulak dengan jigsaw puzzle dari pengalaman yang kita kutip, maka akan lagi terlopnglah mulut kita itu. Hehehehe..

     Buku akan dimulai dengan pendahuluan. Pendahuluan yang aku paling suka sekali bila aku baca buku Dr. Said Ramadhan Al-Buti. Buku yang bertajuk, Fiqh Al-Sirah. Caranya tersendiri dan penuh maklumat membuatkan aku tak sabar-sabar untuk membaca isi kandungan buku tersebut. Pendahuluan biasanya menggambarkan keseluruhan idea penulis. Selebihnya adalah huraian terperinci.

     Kalau kita selak Al-Quran, pendahuluannya adalah Al-Fatihah yang merangkumi keseluruhan isi terperinci Al-Quran tersebut. Sebagai muslim, kta akan baca Surah Al-Fatihah paling kurang pun 17 kali sehari. Membicarakan tentang tafsir Al-Fatihah sahaja sudah memuatkan banyak ilmu yang ada dalam kehidupan ini.

     Semalam, aku dikejutkan lagi dari "tidur" oleh Ustaz Zahazan. Aku sempat mengutip apa yang cuba disampaikan oleh Ustaz Zahazan tapi dalam gaya bahasa dan pemahaman aku sendiri laaa...

         Carilah dalam mana-mana buku dalam dunia ini, hatta kitab-kitab agama sekalipun...tidak ada yang berani menyatakan bahawa buku atau kitab itu tidak ada keraguan padanya. Tapi bila kita bukak Al-Quran dan permulaan Surah Al-Baqarah, pendahuluannya menyatakan, kitab ini tidak ada keraguan, tidak ada kesalahan, tidak ada kekurangan bahkan menjadi petunjuk pulak kepada orang-orang yang takutkan pada pencipta-Nya. Mana ada penulis dalam dunia ini yang berani claim bahawa buku mereka tidak ada sedikit pun cacat dan cela? Mana ada penulis yang berani claim bahawa buku dialah yang sempurna tapi tidak bagi Allah. Allah adalah pencipta dan Dia-lah yang memberi petunjuk kepada siapa yang dia mahu. Dia Maha Mengetahui. Pendahuluan Al-Quran itu sendiri sepatutnya membuatkan kita mengakui bahawa kita ini adalah hamba yang sangat lemah dan Dia-lah Allah yang berkuasa. Subhanallah.

     Terima kasih Ustaz Zahazan.

No Response to "Pendahuluan sebuah buku"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...