Sunday, January 30, 2011

Berjiran dengan Keling

10
Rumah parent aku kat Alor Setar memang berjiran dengan pelbagai suku kaum. Ada Melayu, Cina dan India. Kehidupan sangatlah rukun waktu itu. Rasanya tak pernah pun berlaku perkara-perkara yang kurang menyenangkan kami sekeluarga. Tolak lagi budak-budak main mercun dengan curi buah mempelam itu memang biasa laa..Tapi setiap waktu, kejiranan Taman Sri Mentaloon memang damai dan mendamaikan.

Bila aku mempunyai rumah sendiri di Springhill, Negeri Sembilan nie..ditakdirkan Allah aku berjiran dengan India. Dari minggu pertama berjiran lagi aku sudah pun merasa sedih dengan tingkah laku jiran baru aku nie.

Aku merasakan jiran aku nie beragama Hindu tapi bila ada perayaan agama lain, dia pun sambut jugak. Bila hari Krismas tiba, ada la pokok krismas kat rumah dia. Pada masa yang sama, rumah merah kecik (tokong cina) pun ada kat kawasan rumah dia. Tapi bila kita perhatikan dengan dekat, dalam rumah merah tuh ada tuhan gajah dia. Kan ka pelik jiran aku nie?

Dia dan isteri dia takdak anak, jadinya bila suami dia out-station (kerja bawak treler) isteri dia akan bermalam kat rumah abang dia kat kawasan yang lain. Memang rumah dia selalu tadak orang pun. Tapi bila ada orang pulak, memang membuatkan jiran-jiran tak tenteram. Terutamanya aku dan family la. Sebab tuh bila ada sambutan perayaan kat Malaysia nie, aku jarang ada kat rumah sebab pernah terkena sekali dan aku sangat serik. Bisingnya macam berpesta sekampung tapi bila ditinjau, cuma ada 10 orang ja. Mabuknya, berjudinya, sampah sarapnya, biadapya...semua ada. Bila ada tahun baru atau deepavali atau krismas dsb, aku akan bawa family aku tidur kat hotel atau bertandang rumah saudara-mara. Sebabnya, aku taknak sakit hati.

Malam nie rasanya akan jadi lagi kejadian yang mengganggu ketenteraman jiran-jiran. Ada tanda-tanda dia dan family dia nak ‘menurun’ malam nie. Sebelum nie pernah berlaku sekali. Bila dah masuk dek setan dalam badan tuh, habis bising jam 2 pagi. Mujur anak-anak aku tak terjaga. Bila aku bangun dan baca Al-Quran, senyap kejap. Sampai jam 3 pagi, aku pun amik keputusan nak tidur sebab esok nak kerja. Rupanya bila berenti sahaja baca Al-Quran, kejadian menurun tuh jadi balik. Sakitnya hati aku hanya Allah yang tahu.

Jadinya, malam nie aku buka MP3 baca Al-Quran kuat-kuat. Sengaja aku halakan speaker kat rumah dia. Bagi panas sikit setan dia tuh. Siap aku dah setting mode repeat lagi dalam player nie. Baik dengar orang baca Al-Quran sampai ke pagi dari dengar bunyi orang dok “menurun”. Lantaklah….

Sungguh, aku tak pernah berjumpa penganut Hindu yang pelik sebegini melainkan di Negeri Sembilan. Terus terang aku cakap, aku sebenarnya dah tawar hati untuk tinggal di Negeri Sembilan disebabkan jiran India aku ini. Aidai ada rezeki, aku nak cari rumah lain yang majoriti penduduknya adalah Melayu Islam. Walaupun aku izinkan dia beriman dengan apa pun agama yang dia suka tapi dalam hati aku sebenarnya tidak redha dengan kesesatan dia. Semoga Allah berikan petunjuk pada jiran aku suatu hari nanti.

10 Response to Berjiran dengan Keling

February 22, 2011 at 3:05 PM

saya baru dapat jiran india,
baru seminggu duduk...
pagi tadi first time dengar bunyi loceng , bau asap semayang, pastu dia pasang lagu zikir dia tu.

harap2 tak teruk mcm jiran u? :(
taman/apartment yg i duduk majoriti melayu, tah nape tetiba ade india plak duk depan umah i.

i sewa, i tatau dianye beli ke sewa....haihh......

April 26, 2011 at 12:31 AM

sabar jer la

February 1, 2013 at 5:37 PM

jiran jiran saya pula semua jenis perayaan diorang main mercun, asap bising jangan cakaplah,kadang diorang berlawan2 sembayang dan asap bila duduk dekat, tapi aunty yang betul2 datang dari india dan menetap disini tidak pula macam diorang, kawan saya yang membesar dipekan seperti shahi, shiva dan magendran tidak pula macam diorang... entahlah...

February 15, 2013 at 11:30 PM

itu la kan...pelik pulak kita tengok segelintir orang macam nie.

April 29, 2015 at 2:39 PM

saya ni kes lain pulak...jiran india selang serumah die da duduk lama kat situ (xde la lame sgt pun beza setahun setengah je dgn kami) die bantai sembahyang hari2 dengan asap yg teramat sgt byk...part plg best bile sy tutup hidung lagi die bakar byk2...sabar je la hati ni...de sekali die bt parti dgn sedara mara die la...kami ni x kesah tp yg bt kami jd kesah duk pasang stereo sampai kul 2PAGI....jiran yg lain india de cina pun de...jiran cine pun de la sekali bt house warming parti siap karaoke bagai tp sampai kul 12 je die tutup...tp yg sorang ni mmg nampak sgt nk halau kami dr line rumah tu...anak cucu die pulak pantang ditegur..da x sabar nk jual n pindah jauh dr situ..

May 21, 2015 at 12:08 PM

Sabar je la puan aisyah. moga Allah kurniakan pahala yang banyak untuk orang yang sabar

March 1, 2018 at 5:37 AM

Betol masalah puak2 parr ni..dimana mana pun sama bkan d negeri sembilan je....bercakap jangan kata lah..terjerit jerit..bab sembah tu x per la lagi..yg kurang ajar,yg bercakap 3 orang mcm 30 org..lg lah tak tahan..kejiranan melayu pulak..tak habis kata mengata,kutuk belakang...kdang2 kucing punya pasal pun bergaduh,..jaja cerita..dengki jgn ckpa la..

July 8, 2020 at 9:19 AM

Saya duduk apartment. Jiran saya india hindu. Duduk berdua, tiada anak. Hari2 main bola dalam rumah. Bunyi kuat dan bergegar rumah setiap kali diorang main bola. Dah tegur elok2, mula2 tak mengaku. Bila saya dah ada bukti video diorang sepak bola dalam rumah baru mengaku. Tapi masih main lagi. Kurang ajar nak mampos. Dah report management pun tak jalan. Memang jahat. Tak hormat jiran tetangga. Nama si isteri, Yamuna. Si suami, Thinesh ke apa entah. Biadap, kurang ajar, tak hormat jiran.

Konklusi dia, lebih baik berjiran dengan melayu suka membawang daripada india tak hormat jiran. India macamni ganggu ketenteraman orang sekeliling tanpa rasa bersalah. Orang tak reti hormat jiran ni duduk hutan lagi bagus.

March 21, 2021 at 12:12 AM

Huhu..sy pula bakal berjiran dgn sblah kiri persatuan india..rumah..d jdikan pusat persatuan kaum diorg..n stiap jumaat ada buat acara smbhyg diorg...jiran knan india..tp slpas tu ada berselang rumh melayu...sy x thu lg mcm mna nnt dduk rumah tu..stakat ni ok je..tgur2..tenang2 xde bsing2 stiap kli sy mlwt rumah...hrp sy x alami mslh cm puan..

March 28, 2023 at 8:42 AM

Pengalaman saya plak berjiran dah dekat 7 tahun dgn non muslim ni. Muslim pon ada tapi x ramai. Masalah sy plak rumah sy berdepan dgn jalan raya. Tapi sibuk dok cucuk tanam dpn rumah kita. Depa ada tanam pokok2 bunga pagi2 pakat jiran2 smua la kutip bunga. Jadi masalah bila sy nak buat titi untuk org yg mai nak parking belah atas tu. Depa sibuk nak cangkul nak tanam pokok lagi. Yg susahnya org nak parking nanti la. Penuh pokok. Pastu yg masalah time anak2 depa mai parking hilux merata depan gate rumah kami. Yg dpn jalan dia x mau parking. Pi panggil 2 jam baru keluar rumah bodo amat la. Bukan tanam pokok buah2 pon tapi pokok bunga ja. Sy tegur jala jgn tanam apa2 dpn rumah sy nk buat titi. 3 -4 kali juga la x mkn saman depa ni. Buat pala. Rumah depa buat titi elok blh parking boleh boh pasu bunga, boh van, boh treler, boh rumah tuhan depa. Boh rumah guard. Dlu melayu jual makanan depa halau. Kaum depa jual bunga3 x halau plak. Mmg gila depa ni. Kalau kenduri sehari dua hari memekak karaoke. Mati pon karaoke. Bingit telinga. Siang atau maghrib bau la colok depa bakar. Rumah sy dlu penah ada gangguan jin agama india. Sibuk masuk rumah sy. Nasib pi check perawat suruh dia keluar pi dok rumah non muslim.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...