Tuesday, March 29, 2011

Kaitannya...

0
Cerita 1 :
Bertemu dengan seorang guru kaunseling bertaraf PhD. Beliau sudi berkongsi sebuah cerita berkenaan seorang budak perempuan sekolah menengah di kawasan Lembah Kelang. Budaknya cantik dan ayu serta tak nampak tanda-tanda budak liar pada perempuan itu. Namun sedar tak sedar, rupa-rupanya sudah 4 bulan mengandung. Budak perempuan itu amat terbuka dalam menceritakan apa yang terjadi.

Apabila ditanya apa tindakan yang akan diambil seterusnya, dia bercadang untuk melakukan penguguran bayi di sebuah klinik di Jalan Chow Kit. Dia sudah tahu apa prosedurnya, berapa kosnya dan dia juga telah merancang pelan untuk menutupi rancanganya dari terbongkar. Mudahnya, semua perancangan dari A sampai Z berada dalam kepalanya sendiri.

Guru kaunseling mengingatkan, peliharalah anak dengan pengisian ilmu agama kerana anak-anak zaman ini lebih tahu dari apa yang kita pernah tahu.

Cerita 2:
Economic Transformation Programme (ETP) yang dilancarkan oleh Perdana Menteri Malaysia bertujuan untuk menjadikan Malaysia sebuah negara berpendapatan tinggi menjelang tahun 2020. Kerajaan telah mengenalpasti 16 bab dalam usaha untuk mencapai tujuan tersebut. Boleh klik disini untuk mendapatkan dokumen ETP ini sebagai simpanan.

Dalam bab 10, kerajaan menekankan pelancongan sebagai salah satu sektor yang mampu menjana pendapatan tinggi. Antara penyataan dalam dokumen tersebut :-

EPP 8: Establishing Dedicated Entertainment Zones

Actions

We aim to enhance nightlight, as selected nightlife entertainment areas are expected to stimulate revenue growth from RM600 million to RM1.8 billion by 2020. To achieve this ambition spur the development of the industry, regulations relating to entertainment will be liberalised by:

• Clearly demarcating dedicated entertainment zones to minimise any adverse impact on local residents as such areas are set up mainly to cater to foreign visitors.
• Allowing an extension of operating hours for entertainment outlets;
• Relaxing restrictions on the ratio of local to foreign artistes specified in the current PUSPAL guidelines;
• Extending the validity of working visas of foreign artistes and crews based on the type of performance (e.g. one-off shows, bands with long-term contracts or long-term production shows).

The selection criteria to determine an entertainment zone requires it to:

• Fulfill sound-proofing requirements as defined by the local authority’s building codes;
• Achieve minimum scale of an average 1,000 visitors per night in one entertainment zone;
• Ensure adequate accessibility and transport accessibility (e.g. parking spaces, taxis and other forms of  transportation);
• Provide adequate patrols by police or private security firms to ensure public safety in the surrounding area; and
• Be located in a non-residential area or at a minimum of 100 meters from residential and religious areas.

Five cities have been identified as potential locations for dedicated entertainment zones: Greater Kuala Lumpur/Klang Valley, Genting Highlands, Penang, Langkawi and Kota Kinabalu. As Kuala Lumpur will attract more expatriates, a vibrant entertainment industry will be an integral part of its liveability. The existing entertainment zones are not sufficient to cater to the expected growth given the average weekend occupancy rate of the city’s night clubs is 85 to 90 percent.

Dengan kata lain, kelab-kelab malam yang mampu memuatkan 1000 orang dalam satu-satu masa akan dibina di kawasan-kawasan yang berkenaan. Waktu operasi kelab malam juga akan dipanjangkan. Industri-industri yang berkaitan dengan hiburan juga akan membangun secara selari dengan adanya usaha-usaha dari kerajaan kita ini. Walaupun ada statement yang menyatakan bahawa hiburan ini hanya untuk pengunjung luar Malaysia, agak mustahil sebuah premis perniagaan dapat hidup sepanjang tahun dengan hanya mengharapkan pelancong luar. Sedikit sebanyak, rakyat tempatan juga pasti berkunjung sama.

Kaitannya :-
Fikirlah sendiri mengikut tafsiran masing-masing. Secara tak langsung, majoriti kita telah pun meredhai perkara ini ada sama ada kita sedar ataupun tidak.

No Response to "Kaitannya..."

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...