Monday, July 9, 2012

Anak-anak

0
     Sekarang nie, anak-anak aku dah masuk ke fasa pendidikan awal sekolah. Terutama sekali Hadi. Sebagai seorang ayah, aku ada rasa sedikit tertekan bila aku tak berupaya memberi atau menyediakan anak-anak dengan "tools" yang secukupnya.

     Aku ingat lagi ketika abang aku berada dalam stage yang aku hadapi sekarang nie, dia dah mula masukkan anak dia ke kelas Kumon dan Smartreader. Dari dia, aku kemudiannya mengetahui tentang kelebihan-kelebihan yang disediakan oleh pusat perkembangan awal ini. Sedikit sebanyak, aku kagum dan aku juga bercita-cita untuk memasukkan anak aku bila ada peluang nanti.

     Tapi faktor geografi bagaikan menjadi penghalang jugak. Bila kita berada di Port Dickson, InsyaAllah kita tidak akan berjumpa dengan semua itu. Harga yang dikenakan oleh pusat perkembangan awal ini, rata-ratanya merupakan sesuatu yang sangat mahal di PD. Mungkin itulah sebabnya tiada lagi pusat perkembangan awal yang mahu mencuba nasib kerana kuantiti pelajarnya tidak mampu menampung kos operasi syarikat.

     Ada sebuah institusi yang kedengarannya agak bagus juga untuk anak-anak, namun kedudukannya yang jauh dan waktu persekolahannya yang sama dengan waktu berkerja telah membantutkan perancangan kami. Makanya, aku berkali-kali menasihatkan kawan-kawan aku. Rebutlah peluang yang banyak tersedia di kawasan Kuala Lumpur bagi yang tinggal di sana. Nanti, kalau dah pindah ke Port Dickson (kalau ada rancangan la..) memang peluang itu sangat kurang.

     Hari ini, kami sekeluarga merantau ke negeri China. Hadi dan Hazwan terpaksa menangguhkan pembelajaran. Bermulah hari-hari yang mana aku dan wife aku pula menggalas tugas sebagai ibubapa dan guru dalam waktu yang sama. Aku sebenarnya tak pandai nak mengajar dan mendidik. Tapi, dek kerana tak mahu melihat anak aku menjadi orang yang tidak berpelajaran, aku gagahkan juga menjadi cikgu dan ustaz diwaktu malam. Wife aku pula, menjadi cikgu dan makcik kantin dikala siang. Ingat lagi ketika tengah berlajar, Hafiz mengadu kat wife aku. "Cikgu....tengok nie. Hazwan kacau saya". Nak tergelak pun ada bila dengar Hafiz cakap macam tuh. Hahahahaha..

     Itulah al-kisahnya. Kami tak tetapkan pun matlamat yang tinggi untuk anak-anak kami. Aku hanya mahu Hadi lancar membaca buku Bahasa Malaysia dan Al-Quran. Bahasa Inggeris will follow later during the stage. Wife aku pulak, berusaha membantu Hadi buat latih tubi untuk subjek matematik, Inggeris dan BM. Hazwan pulak, kami usahakan agar dia boleh membaca BM dan Al-Quran sahaja. Aku rasa ada sedikit carca-marba dalam sistem pengajaran kami. Kami akan usahakan agar, sistem ini menjadi lebih baik untuk manfaat bersama. Susah jugak rupa-rupanya jadi cikgu nie. Mujur tak kena buat kerja-kerja admin jugak. Hehehehe...

Jalan-jalan hujung minggu. Satu family naik bas. Heran Cina-cina tuh tengok 4 anak.

Mencari makanan halal di resoran arab

Husaini excited sebab dapat main kat taman

Hafiz pun dah besar

Ehh...ada lagi budak nie

Kemaruk nak pakai spek mata. Macam-macam la bebudak nie

Sengih...

Hadi dengan basikal barunya.

Husaini lagi

Tengah makan aiskrim dengan kawan baru Hadi, abang Adam

Aktiviti baru wife aku....shopping

No Response to "Anak-anak"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...