Tuesday, July 17, 2012

Sì gè háizi...? Ni ming zheng hao....

2
     Sejak family aku datang ke China nie, terasa macam film star la plak kami sekeluarga.Mana tidaknya, kalau pi jalan ke mana-mana pun, confirm orang akan tgk kami atas ke bawah kemudian ke atas balik. Siap ada yang patah balik sebab nak kira jumlah anak kami. Naik segan plak rasanya bila jadi tumpuan orang ramai.

     Dekat China nie, dapat dua anak lelaki pun dah dikira sebagai sangat beruntung dalam hidup. Apatah lagi 4 orang anak lelaki. Depa banyak mengaitkan bilangan anak dengan kekayaan keluarga, padahal yang hakikinya semua itu pemberian Allah. Maka, Allah la yang kaya sebenarnya..bukan manusia. Subhanallah.

     
     Alhamdulillah, aku berada dikalangan orang-orang yang ramah kat China nie. Orang Yiwu dan orang Jinhua memang jenis yang ringan mulut untuk bertanya khabar atau apa sahaja. Jadinya, aku ada banyak script yang aku hafal hari-hari untuk mewujudkan perbualan. Selalunya, perbualan banyak berkisar kepada umur anak, umur aku dan wife, asal dari mana, nak anak lagi ka dan perkara yang sama waktu dengannya. In a way, aku juga belajar mendengar dan bercakap secara tak langsung. Good learning and good experience too.

Hafiz kat dalam bas. Hazwan tido kat belakang tuh

Mama pun ngantuk gak

     Sì gè háizi...? Ni ming zheng hao....( Empat orang anak...? awak memang sangat bertuah...) lebih kurang begitulah maksud cakapnya. Kalau nak direct translation kang boleh terkehel jugak serebrum kita. Hehehehehe...satu lagi, depa selalu tanya "semua nie dari satu isteri ka?" Soalan tuh macam pelik sikit tapi selalu ditanya oleh depa nie. Aku bagi jawapan yang betul saja la, mana ada jawapan lain lagi. Tapi aku memang curious sebab apa depa tanya macam tuh. Nanti aku siasat.

Selalunya Hafiz dan Husaini mendapat tumpuan yang lebih sket

Husaini pun satu, kalau dia nak kat orang lain..memang ada banyak baby sitter kat sini.

Asal berenti ja, confirm orang datang bertanya.

Tambah-tambah kalau berenti lama macam nie. Siap la script berjela-jela nanti.

Tiga hero dengan masing-masing berjaya dengan misinya.

     Penduduk Yiwu dan Jinhua masih lagi dikategorikan sebagai sedikit. Kalau kita pi ke Shanghai ka misalannya, orang sangatlah ramai dan sangatlah padat. Aku berhajat nak bawak family aku jalan-jalan kat Shanghai tapi dalam masa yang sama, aku risau dengan kekalutan kota Shanghai yang ramai sangat orang tuh. Kalau kat Yiwu dan Jinhua pun dah tak larat nak jawab soalan orang ramai, kat Shanghai nanti lagi la rasanya. Tunggu la cuaca sejuk sikit nanti. Sekarang nie agak panas nak berjalan-jalan. Kesian kat budak-budak.

2 Response to Sì gè háizi...? Ni ming zheng hao....

July 18, 2012 at 4:57 PM

hohohoho... akak aku ada 6 anak lelaki. kalu gi sana, mesti masuk 'harian metro' depa. hihihihihihi

July 19, 2012 at 12:55 PM

haahahah...boleh masuk muka depan China Post tuh ajie...hehehe

hang bila plak nak ada 6 anak nie..?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...