Thursday, July 19, 2012

Ramadhan kali ini

0
     Esok hari adalah 1 Ramadhan di Jinhua. Esok pagi, InsyaAllah kami akan bersahur bersama-sama di Jinhua. Waktu subuh adalah 3.43pagi. Maknanya, kami perlu bangun lebih awal untuk mengejar pahala sahur. Tak tahulah sama ada boleh bangun ataupun tidak. Tapi, pengalaman aku pada tahun 2010 dahulu, asalkan kita mahu...InsyaAllah akan berlaku.

     Sekarang nie tak tahu la kenapa tapi rasa-rasanya, badan jadi cepat letih. Mungkin disebabkan oleh cuaca yang panas kat sini kot ataupun mungkin sebab yang lain. Kita selalu dengar bahawa makanan dan persekitaran yang sihat akan menjadikan tubuh badan kita sihat. Aku rasa memang ada benarnya. Kat China nie, kualiti udaranya rendah. Kadang-kadang, kita tak cam sama ada pagi itu berkabus atau berjerebu. Sama sahaja dikebanyakkan masa. Kat sini, tenaga elektriknya dihasilkan dari arang batu yang berkualiti rendah. Sebab itulah banyak sangat asap memenuhi ruang udara di China nie. Jadinya, bila kita bernafas menggunakan udara yang tidak segar, badan kita pun jadi letih-letih. Aku rasa, itu juga antara punca badan aku selalu letih-letih kebelangan ini.

     Itu belum puasa lagi, tak tahulah macam mana pulak bila esok Ramadhan dah tiba. Hazwan pulak, sejak datang ke Jinhua nie, aku tengok selalu batuk-batuk. Memang obvious sangat batuknya tak kira siang ataupun malam. So, aku selalu cuba pastikan rumah aku sentiasa bersapu dan ber'mop' setiap pagi untuk mengurangkan habuk dalam rumah. Disamping itu, aku akan cuba pastikan jugak yang Hazwan akan makan madu lebah tiap-tiap hari untuk kesihatan tubuh badan dia. Kesian Hazwan.

Gambar Hazwan seminggu sebelum datang ke Jinhua. Masuk pertandingan nasyid Kemas, dapat nombor 3 rasanya..heheheh...macam-macam Hazwan nie.

Seminggu lepas duduk kat China, dapat plak basikal baru. Kayuh jangan tak kayuh

     Berdebar-debar menanti Ramadhan esok hari. Tak tahu apa akan terjadi pada ibadat kami. Berada di negara orang, roh Ramadhannya tidak terasa langsung. Takut nanti bila tiada roh, tiada pula kami berusaha mengejar kelebihan Ramadhan. Rugilah jikalau sebulan yang mulia ini kami biarkan bergitu sahaja. Ya Allah, semoga kami istiqomah dalam mengingati-Mu. Ampunilah kekurangan dan kelemahan kami ini. Berilah pertunjuk supaya kami mendapat keredhaan-Mu. Amin.  

No Response to "Ramadhan kali ini"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...