Monday, July 30, 2012

Bila bersama family

0
     Lain sungguh rasanya bila duduk di perantauan bersama keluarga sendiri. Kalau di tanahair sendiri, ada ibu bapa, adik-beradik dan kawan-kawan yang selalu membantu tapi kat China nie, tak banyak tempat yang kita boleh mintak tolong. Susah dan senang sama-sama perlu dilalui. Ada masanya banyak benda menjadi mudah tapi ada tak selalunya begitu.

     Seronok rasanya bila rumah hiruk-pikuk dengan suara anak-anak. Walaupun pening, bising dan bersepah, semua tuh tidak ternilai rasanya jika dibandingkan dengan kehidupan yang sunyi seorang diri. Biasa kita dengar ada orang yang sunyi di tengah-tengah kesibukan kotaraya. Bukannya sunyi dari segi bahasa tapi sunyi dari segi makna. Samalah macam aku bila aku berjauhan dengan keluarga aku.

     Minggu nie kiranya dah lebih sebulan keluarga aku berada di China. Banyak jugak aku bawak keluarga aku berjalan-jalan sekitar radius 50km dari kawasan rumah. Bukan tak ada rancangan nak bawak jalan jauh-jauh sikit tapi cuaca sekarang terlalu panas untuk aktiviti luar. Takut pula anak-anak demam nanti. Mungkin selepas raya nie kot boleh plan jauh-jauh. Itupun kalau ada rezeki. InsyaAllah....

     Sekarang nie, wife aku dah pandai keluar membeli-belah seorang diri. Dah pandai tawar-menawar harga dan dah pandai kenal tempat makan yang sedap-sedap. Pandai wife aku menyesuaikan diri. Hari-hari wife aku akan masak untuk kami sekeluarga. Ada ketikanya, aku akan luangkan masa untuk makan-makan ais-krim pada malam hari-hari berkerja bersama keluarga. Sesuai sangatlah aktiviti tuh dengan musim panas nie. Keluar bersiar-siar dengan keluarga sambil menyejukkan badan. Hehehehe...

     Ada ketikanya, kami berduyun-duyun ke restoran arab yang bertaburan di sekitar Yiwu untuk menikmati juadah berbuka puasa di sana. Naik teksi, naik bas, naik tut-tut, naik beca....segala macam benda kami dah cuba. Hehehehe...bila balik ke rumah di malam hari, semua akan keletihan. Yang paling letih sekali ialah anak-anak. Bergelimpangan atas katil keletihan. Bila tengok keadaan macam tuh, selalunya membuatkan aku tersenyum sorang-sorang. Senyum sebab anak-anak aku membesar depan mata aku. Rasa terhibur sangat. Cukup banyak rezeki yang Dia bagi. Cuma aku sahaja yang selalu lupa untuk mensyukuri. MasyaAllah.

      Aku tak tahu akan berlaku di masa hadapan bahkan aku tak pasti apa akan berlaku pada hari esok. Aku ada perancangan aku sendiri namun perancangan Allah jualah yang lebih sempurna. Hari ini, aku akan ambil peluang sebaik-baiknya untuk cherish masa yang ada bersama keluarga aku. Berkongsi pengalaman, pendedahan dan pengetahuan bersama-sama. Berusaha menjauhi yang mungkar, mengamal yang ma'aruf, memenuhi tanggugjawab sebagai hamba dalam usaha mencari keredhaan Allah. Kehidupan ini sangat berliku, akhirat jua kekal abadi. Semoga kami tak tersasar dari jalan kebenaran.

Makin nakal jerk budak nie

Wife aku yang semakin cantik.

Mata Hafiz yang makin besar

Mama dan Husaini

Hazwan pun dah pandai pikul tanggungjawab jadi abang

Hadi dah pun dah start catch up pembelajaran formal

makan sama-sama

Makanan arab memang sedap

No Response to "Bila bersama family"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...