Tuesday, November 3, 2015

I have to write.....I have to write

0
     Bila dah masuk dunia akademik nie, penulisan adalah antara keperluan yang sangat besar dan diharapkan dari golongan akademik. Segala bentuk kajian ilmiah, perbincangan dan sebagainya sangat perlu dicatatkan dalam bentuk penulisan. Penulisan sangat penting, maka perlu dijadikan habit supaya mudah untuk menulis.

     Ihsan dari blog One Month

      Penulis buku yang tebal-tebal dan hebat-hebat bukanlah dilahirkan dengan pensil atau komputer waktu hari kelahiran diorang. Bukanlah semua penulis itu berdasarkan bakat semata-mata bahkan ianya adalah sesuatu yang boleh kita asah untuk waktu tertentu sebelum kita benar-benar dapat menguasainya. Berbagai-bagai tips yang dapat kita baca dari internet untuk mencapai matlamat menjadi penulis nie. Semua tuh memerlukan kepada ketekunan dan semangat kental. Somehow, aku kena follow guidelines yang bayak-banyak dalam internet tuh untuk menyiapkan diri aku sebagai ahli akademik jugak. Untuk jadi orang yang suka menulis supaya ilmu itu dapat dikembangkan.

     Benda nie memang ada kebenarannya. Bila aku reflect balik waktu zaman aku rajin update blog dengan pelbagai cerita dan pandangan, rasa macam mudah sangat untuk menulis thesis master. Walaupun dalam blog kita cuma menggunakan tatabahasa yang lemah dan santai serta bahasa Malaysia, tapi impact pada penulisan thesis rasa significant. Kerja menulis rasanya menjadi mudah dan aku mampu mengembangkan points dalam thesis kepada sub topics lagi. Ada ketikanya bila aku bawa thesis aku untuk dinilai oleh supervisor, dia seolah-olah terkejut dengan hasil kerja aku yang tetiba tebal dan sarat dengan maklumat. Tapi, kalau dia check secara detail boleh jadi kena gelak jugak sebab English aku pun jenis yang suam-suam kuku ja. Alhamdulillah, Allah lorongkan cara blogging kat aku bagi memudahkan pengajian master.

     Sekarang nie, supervisor dah start pressure aku tentang progress thesis PhD. Selari dengan status blog nie, aku memang sangat kurang menulis pada tahun 2015. Apatah lagi sejak pindah ke tempat baru nie, masih dalam period menyesuaikan diri dengan kerjaya baru. Kalau blog ini sebagai reflection kepada progress report thesis aku, boleh dikatakan aku perlu risau sebenarnya. Sangat kurang progress. Aku hanya berharap pada prototype mesin yang aku design and fabricate semata-mata. Tapi, seperti yang dicatatkan sebelum ini, kajiah ilmiah itu perlu direkodkan dalam bentuk penulisan akademik. Penulisan yang mantap sahaja yang belum ada lagi untuk PhD nie. Bila la nak dapat momentum nie?

     Hmmmm....I have to write. I have to develop my writing habit...Like it or not, I have to write...aduyai.

    

No Response to "I have to write.....I have to write"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...