Sunday, March 6, 2011

Pakej Kereta

0
Katakanlah, Ferrari Aurea macam dalam gambar nie aku yang punya. Jom kita buat analisis sket.

Kekurangan kepada pemilik kereta:-
1.) Kena bayar cukai duti kat kerajaan Malaysia sebab kategori kereta import. Silap-silap sampai 300% dari harga kereta.

2.) Kena bayar cukai jalan kat kerajaan Malaysia RM6630 setahun sebab kereta nie 4.0 cc

3.) Kena bayar dalam RM28,000 harga insuran. Seminggu dua nie, Bank Negara Malaysia cakap premium insuran nak dinaikkan lagi.

4.)  Kena bayar interest kat bank sebab tak mampu nak bayar cash. Bank Negara Malaysia akan tentukan kadar interest.

5.) Kena bayar duit petrol yang harganya selalu naik tapi sekali sahaja turun. Harga minyak dunia turun, Malaysia tak turun. Harga minyak dunia naik, Malaysia mesti naik.

6.) Kena bayar tol.

7.) Kena bayar maintenance kereta. Alat Ganti kereta pun ada juga cukai kerajaan.

8.) Kena bayar saman ekor sebab kereta nie laju.

Kelebihan kepada pemilik kereta:-
1.) Boleh sampai ke semua tempat dengan mudah.

2.) Menjimatkan masa.

....banyak lagi kelebihan lain yang boleh disenaraikan tapi kebanyakkannya hanyalah perkara cabang. Lebih kurang sama sahaja dari satu point ke point yang lain. Sebenarnya, kita ibarat membeli masa apabila kita membeli kereta, terutama sekali di Malaysia. Sebabnya, pengangkutan awam di Malaysia tak banyak membantu kita untuk sampai dari point A ke point B. Kita kena tukar 3 ke 4 jenis pengangkutan untuk sampai ke destinasi dan selalunya melibatkan kos yang tak senilai dengan masa yang terbuang.

Malas nak menghuraikan pasal pengangkutan awam. Dah berjela-jela blog-blog menulis pasalnya. Dah berbuih-buih mulut pelanggan kedai kopi membahaskannya. Yang menjadi harapan sebenarnya, janganlah rakyat merasa terbeban dengan harta (kereta) sendiri kerena kereta sebenarnya sudah menjadi satu keperluan untuk rakyat Malaysia. Dah menjadi trend apabila satu keluarga yang tinggal di bandar memerlukan 2 kereta untuk keperluan mereka. Mencipta keuntungan dari harta orang lain adalah satu perkara yang sepatutnya dielakkan.

Entahlah, mungkin aku silap. Tapi rasanya, kalau harga kereta murah dan kurang membebankan, mungkin rakyat tak perlu tunggu hingga 7 tahun untuk menukar kereta baru. Setiap 2 atau 3 tahun, orang akan tukar kereta baru kerana mampu. Bukankah aktiviti jual beli yang aktif akan merangsang ekonomi negara secara tidak langsung...??

No Response to "Pakej Kereta"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...