Saturday, August 7, 2010

Baru nak kenal tempat

3
Hari nie, ada satu group kawan-kawan nak pi ke Yiwu. Daripada duduk kat rumah sorang2, rasanya baik jugak ikut. Paling tidak pun boleh kenal tempat.

Jarak antara Yiwu ngan Jinhua nie lebih kurang macam PD dengan KL. Disebabkan group kawan-kawan nie dah biasa dengan jalan-jalan kat sini, kami naik bas. Dalam bas tuh, sepatah perkataan pun kami tak paham sebenarnya tapi yang peliknya, budak-budak nie tahu ja nak sampai ke Yiwu macam mana. Memang tabik laa kat depa nie..

Kan selalu kita dengar orang dok ambik pakaian borong dari China kan..? Yiwu nie antara tempatnya la. Banyak sangat industri tekstil kat Yiwu nie sampaikan orang-orang tempatan bersaing sesama sendiri. Akhirnya barang-barang jadi murah disebabkan labour cost yang sangat murah. Kita boleh beli borong dan hantar ke Malaysia dan masih lagi boleh buat untung yang banyak. Tapi kena berhati-hati dan kalau nasib tak baik, senang-senang boleh kena tipu.

Selalunya kat Yiwu nie orang beli secara pukal / kontena. Jadinya, kami cuma cari kawasan kedai yang boleh jual sikit dan murah.

Nie kawasan Binwuang. Ada 4-5 kompleks lagi macam nie yang boleh jual selain dari pukal. Tirai, cadar, alas meja, sarung bantal, quilt, karpet..macam2 barang tekstil ada sini. Baju BN pun buat kat sini
Kat Yiwu nie banyak orang luar jugak yang datang berniaga especially Pak Arab. Barang-barang yang Pak Haji dan Mak Hajjah beli dari Mekah tuh kebanyakkannya datang dari sini laaa...Kopiah, sejadah, jubah, tasbih apa semua tuh, kat sini la asalnya. Jadi, kalau nak ke Mekah tuh tak payah susah-suah beli kat Mekah. Pi ke Mekah dulu buat ibadat seikhlas hati, kemudian balik nanti baru pi beli-belah kat Yiwu.

Kedai makan arab pun banyak. Jadinya, sangatlah senang kalau nak makan atau nak sembahyang kat Yiwu nie. Ada ja restoran Islam maka adalah surau dan tandas yang bersih.
Makan Matghub kat restoran Al-Hana. Pastu minum teh tarik. Bahasa cinanya "Ha Li Po"
Nie yang best nie. Tokeh dia jual tudung tapi pakai seksi tak ingat. Pelik sungguh
Nie kedai Turki. Insya Allah semuanya halal dan baik
Alhamdulillah, memang banyak kedai Muslim kat China nie. Dah tak takut dah bila sampai bab makanan yang halal. Sekarang, tempat nak beli barang-barang murah pun dah tahu. Lepas nie, boleh la buat rancangan sikit. Yang masih lagi jadi contraint sekarang nie ialah bahasa. Tapi tak apa, itu bisa di uruskan..hehehehe

3 Response to Baru nak kenal tempat

January 23, 2012 at 1:00 PM

i nak tanya, kat yiwu ni buleh tak beli barang bukan pukal? i mean beli barang sikit2 jer..Nak pegi in April...tu nak tanya macam mana kat sana? takut pegi2 semua kena beli pukal jer.

January 23, 2012 at 1:01 PM

i nak tanya, kat yiwu ni buleh tak beli barang bukan pukal? i mean beli barang sikit2 jer..Nak pegi in April...tu nak tanya macam mana kat sana? takut pegi2 semua kena beli pukal jer

January 24, 2012 at 11:08 PM

boleh jer...ada 2 tempat yg kita ingat

1.) Binwang - keadaan lebih kurang macam nilai 3. boleh beli sikit2...dekat dgn restoran al-hana tuh

2.) Futien - saya ada tulis pasal futien nie. kat sin memang kena beli pukal...special case jer boleh beli satu-satu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...